Инвестицията се връща за 12-18 месеца

Господин Спасов, как веригата магазини за дрехи втора употреба "Мания" стана една от най-големите в страната?
- Стартирахме през 1996 г. с голям мерак и 500 германски марки първоначален капитал. Бяхме ги изкарали от куфарна търговия в съседни страни и продажбата на един москвич. По онова време ентусиазмът беше завладяващ, а пазарът беше гладен за всякаква стока. Всичко започна много добре, но дойде тежката зима на Жан Виденов и ние бяхме принудени да затворим за няколко седмици, защото с постигнатия оборот не успявахме да заредим същото количество стока, което бяхме продали, а за печалба не можехме и да мечтаем. Слава богу, след влизането на валутния борд ситуацията се стабилизира и започнахме да мислим за по-сериозна експанзия. През 2000 г. открихме първите модерни магазини. Това бяха магазини от порядъка на 500-600 кв. м с приятна атмосфера, добре отоплени, приятно озвучени и ароматизирани. По това време дори магазините за нови стоки не бяха от такъв мащаб и така добре изглеждащи. През 2008 г., след влизането ни в ЕС, открихме първите магазини в Румъния.
В момента имаме 42 магазина в България и Румъния, разположени на над 15 хил. кв. м търговска площ, с над 450 служители. В края на септември т.г. ни предстои откриването на първия магазин в съседна Гърция. Смятаме, че моментът за експанзия там е изключително благоприятен.

- Какво прави вашите магазини по-различни от тези на другите вериги за дрехи?
- Мисията ни е "Нашите магазини да бъдат място, в което нашите клиенти, обикновените хора, да се чувстват като у дома си, да се забавляват и срещу малко похарчени пари да се почувстват необикновени". Никога не се уморявам да повтарям на служителите и франчайз партньорите, че "ние не продаваме дрехи, а подаряваме емоции". Преобладаващата част от нашите клиенти идват не да си купуват дрехи - техните гардероби са пълни с такива, а идват да разгледат дрешките, да открият някоя "находка", да се позабавляват и да се почувстват по-щастливи и необикновени. Знаете ли колко малко цветни забавления има в градове като Търговище и Ловеч например? А нашите магазини са наистина "цветни и забавни". Затова хората ни предпочитат.

- В кризата какви са перспективите пред вашия бизнес?
- Бизнесът с дрехи втора употреба е отдавна разпространен в Западния свят, а най-големият пазар са САЩ. Там има вериги с повече от 2 хил. магазина, с милиарди долари годишен оборот. В Западна Европа магазините са по-бутикови и са ориентирани към винтидж модата - дрехи с история, от времето на "Бийтълс" и Елвис Пресли. През последните 20 години бизнесът с дрехи втора употреба навлиза бързо и в Източна Европа.
В началото кризата се отрази негативно и на нашия сектор, тъй като хората на Запад намалиха купуването на нови дрехи и респективно започнаха по-малко да изхвърлят употребяваните. Цените на дрехите втора употреба започнаха стремглаво да растат, защото търсенето беше голямо, а предлагането много слабо. През последните една-две години нещата започнаха да се нормализират, потреблението в Европа и най-вече в САЩ се възстанови и нашите доставки влязоха в нормален ритъм.
С голям интерес напоследък наблюдаваме една нова тенденция в потребителските нагласи. В резултат на икономическите проблеми консуматорското и разсипническо поведение отпреди кризата отстъпва на разума. Хората станаха по-прагматични и загрижени както за природата, така и за семейния бюджет. Започнаха да използват по-оптимално ресурсите и да купуват без притеснения стоки втора употреба.

- Каква е маркетинг политиката ви за привличане на клиенти?
- Извършваме ежегодни проучвания на пазара, като следим нагласите и очакванията. Стараем се да удовлетворим нуждите на своите клиенти. Проучвания, направени от "Маркет линкс", "Маркет айс" и "Галъп", показват, че над 40% от българите пазаруват дрехи втора употреба. Ние като лидер на пазара желаем да легитимираме бизнеса second hand в страната и да привлечем останалата половина от българите да купуват от нашите стоки. Тази цел е водеща във всички наши маркетингови активности, атмосферата и обслужването в магазините, брандирането, уличната реклама, посланията в телевизионните реклами и пиар публикациите. Посланието ни е, че дрехите втора употреба не са само за хора с нисък социален статус, а за всички разумни, прагматични и модерно мислещи хора.
По отношение на настоящите ни клиенти се стремим винаги когато влязат в наш магазин, да останат удовлетворени и да си тръгнат малко по-щастливи. Много социологически проучвания определят българите като най-нещастния народ в Европа. Точно затова за нас е голямо предизвикателство и изпитваме истинско удоволствие, когато правим хората в магазините ни по-щастливи и усмихнати. Постоянно организираме в нашите обекти "Търговски празници" - това са различни видове игри с клиенти, конкурси по танци, състезания по стрелба с лък, конкурси "Мис" и "Мистър". Правим го от години, но впоследствие разбрахме, че подобен подход маркетолозите наричат със сложната дума retailtainment, или комбинация от retail - търговия, и entertainment - забавление.

- Кои са фирмените ценности, на които като собственик най-много държите?
- Фирмените ценности, визия и мисия в "Мания" имат значение и са изпълнени със съдържание. Те не висят по стените на нашите магазини и офиси само защото "така се прави на Запад". Твърдо вярвам, че това са послания, които се знаят и спазват от нашите служители - от топмениджърите до хигиенистките. Спазват се, защото в противен случай колективите изхвърлят тези, които не ги зачитат. Убеден съм и в това, че следването на мисията и зачитането на ценностите ни създават голямо конкурентно предимство. Повярвайте ми, не са много компаниите, особено тук на Балканите, които истински осъзнават и прилагат тези фундаментални за успеха ценности.

- Как работи франчайзът на магазини "Мания"?
- Отворихме първия франчайз магазин преди 5 години и много бързо открихме предимствата на този бизнес модел. По-добро клиентско обслужване, бърза експанзия, намалени оперативни разходи и по-малко управленски главоболия. Постепенно през следващите години отдадохме всички наши съществуващи вече магазини на франчайзинг и привлякохме десетки нови франчайз партньори. В отношенията ни с франчайз партньорите и служителите водеща е нашата фирмена визия за открити и честни отношения, защото ясно осъзнаваме, че в бизнеса винаги трябва да има win-win (аз печеля - ти печелиш). Няма ли го това, дните в търговията са ти преброени.
- Какви са изискванията ви към франчайз получателите?
- Франчайз получателите трябва да са позитивни, мотивирани, отдадени на работата и разбира се, да разполагат с необходимата първоначална инвестиция. В нашия случай в зависимост от големината на обекта сумата варира между 60 и 100 хил. лв. Част от предлагания от нас франчайз пакет са: Наръчник с над 100 инструкции за работа в магазина, система за планиране на ресурсите (ERP MS Navision), програма "Лоялни клиенти" с над 400 хил. активни карти, "Радио Мания" и др.
Особено място отделяме на обученията и консултациите. Провеждаме цялостно обучение на франчайз собственика, като оказваме непрекъсната помощ през целия процес по откриването на магазина - от избора на локацията, подбора на персонала, чак до организацията на партито преди откриването. Впоследствие провеждаме редовни вътрешни обучения на търговския персонал, както и многобройни външни обучения на мениджърския състав. Повече информация за нашите условия за франчайзинг може да намерите на уебсайт www.maniastores.bg или като разговаряте с нашия мениджър пазарно развитие Страхил Страхилов на мобилен телефон 0886 611 292.

- Средно за колко време се възвръща франчайзинг инвестицията и с каква стратегия собствениците на отделните магазини могат да реализират максимални печалби?
- Средната възвращаемост на инвестицията е 12 до 18 месеца. Определящите фактори за това са локация, големина на магазина, населено място, но за пълния успех решаващият фактор са хората. Ясно искам да заявя, че при нас извличането на максимална печалба не е самоцел, а основен мерител на нашето добро отношение към клиента. Ако всички страни в процеса - франчайзодател, франчайз партньорите и служителите - си свършим добре работата и носим на клиента радост и удовлетворение, той задължително ще ни се отблагодари, като се връща отново и отново при нас, а това ще ни донесе и желаните печалби.   

СЕВДАЛИН СПАСОВ е основател и мажоритарен собственик на "Мания Тийм" АД. Управлява компании и в Румъния, САЩ и Канада. До 2011 г. е съсобственик в компания за търговия с инструменти и крепежни елементи. Завършил е Варненския свободен университет "Черноризец Храбър" със специалност "Международен мениджмънт". Семеен, с две деца.