Ясен Гуев: Държавата трябва да насърчава закупуването на електрически автомобили

публикувано: 17/07/2012 - 17:44 | | коментирай сега
Снимка: Дияна Георгиева Снимка: Дияна Георгиева

Едно интересно сравнение направи Ясен Гуев, директор корпоративна политика на GLOBUL, по време на форума на сп. "Мениджър" - "Зелената култура на нацията". Той говори пред публиката по темата рентабилно ли е в момента компаниите да инвестират в електрически автомобили и какви са разликите спрямо автомобилите с нормално гориво. Ето какво каза:

Днес ще ви разкажа за електрическия автомобил на GLOBUL. Ще се опитам да ви кажа какви са парите, които той изисква като инвестиция. Имаме екип от трима души, които карат автомобила – един от дирекция финанси, друг от дирекция маркетинг и ръководителя на автопарка на компанията. Те обединиха усилия, за да изготвят един анализ от около 60 страници, от който аз ще ви споделя само най-важните изводи. Това, което трябва да направите, за да ги получите е да сравните разхода на тази кола със сходна кола на обикновено гориво. Сравнението е правено за 5 години, за изминати 150 хил. км. Автомобилът, с който извършихме сравнението, е с Opel Corsa.

Първата шокираща разлика между двете коли е цената. Цената на Opel Corsa е 20 хил. лв., цената на „Пежо Лион“ е 72 хил. лв. По отношение на смяната на масла и филтри разходите за Opel Corsa са 3000 лв., разходите за „Пежо Лион“ - 0, тук няма такава. Другата голяма разлика е при горивото: Opel Corsa ще изхарчи 25 хил. лв. за бензин, а Пежото на ток ще изхарчи 1260 лв. И сега стигаме до сравнението в крайната цена. То показва, че Opel Corsa за пет години, за изминати 150 хил. км. ще ни струва 53 400 лв., а електрическото „Пежо“ ще ни струва 73 260 лв. При това положение, при начална цена от 70 хил. лв., за да закупим следваща електрическа кола е нужно тя да се продава за 25 хил.лв., за да е рентабилно.

Тогава GLOBUL ще може да закупи още такива автомобили. Ние имаме план за закупуване на 18 автомобила, които са използвани от нашите кийакаунти в столицата. При това положение, ако купим 18 електрически автомобила за 5 години ще имаме разход за електричество от 10 836 лв. Извън тези разходи стои въпросът как ще се развие цената на електрическите коли. Друг основен въпрос е цената на батерията, което е съществена част от крайната цена. В момента нашето „Пежо“ седи за 6 часа в гаража, за да се зарежда и през лятото може да измине 130 км. преди друго зареждане, през зимата при температури от минус 20 около 60 км. Някои държави насърчават закупуването на такива автомобили със субсидии от по 5, 7, 10 хил. евро.

Това е добра инициатива за опазването на околната среда. Друг основен въпрос е каква цена можем да получим за автомобила следващата година, когато подновяваме автопарка на компанията. За нас електрическият автомобил носи огромни ползи от публичността, която ние получаваме чрез него.

Коментари


Публикуването е достъпно само след вход с facebook акаунта ви.