Източноевропейците са по-отворени към иновации отколкото западняците, показва най-новото изследване на Мastercard

MasterCard пуска нова дигитална платформа за разплащания в България. Лесният за използване дигитален портфейл Masterpass ще е на нашия пазар в средата на следващата година, стана ясно на MasterCard Innovation Forum 2016, който се проведе в края на миналия месец в Будапеща. По това време услугата, създадена да улесни трансакциите в електронната търговия, ще е достъпна и в Австрия, Хърватия, Сърбия и Словения, след като вече е налична в Чехия, Унгария, Израел, Румъния и Словакия.
MasterPass премахва необходимостта потребителите да въвеждат детайлна информация като адрес и данни за картата си, за да извършат онлайн пазаруване в търговските сайтове. Това улеснява процеса на финализиране на трансакцията от което и да било свързано в мрежа устройство, особено от такова с по-малък екран.
Платформата Masterpass досега е активна в 33 страни по света. Дигиталното разплащане става възможно с еднократно въвеждане на данните от дебитната или кредитната карта на потребителя. Доскоро Masterpass работеше само с онлайн разплащания и покупки в приложения, но по-рано през годината към системата беше добавена поддръжка на мобилни разплащания през технологията NFC (Near Field Communication) в търговските обекти със съвместими терминали.
Българите са на "ти" с иновациите, показва проучване Impact of Innovation Study, поръчано от MasterCard. То дава представа за нагласите на пазара към навлизането на новите технологии в живота. Данните от изследването сочат още, че 34% от българите биха използвали таблета си за разплащания, а 16% залагат на умните устройства като часовници и гривни. Повече от 2/3 от участвалите в изследването българи приемат мобилните си устройства като алтернативен метод за плащане. Половината от анкетираните българи считат сигурността на банковата сметка като най-важния фактор при извършване на плащания, а при повече от една трета сигурността на личните данни е приоритет. Предпочитаните методи за идентификация са различни в отделните държави. Например в Сърбия, България, Унгария и особено Румъния биометричната автентификация се ползва с най-голямо доверие. Според проучването пръстовите отпечатъци и кодовете чрез SMS са толкова популярни в България, колкото и ПИН кодовете (споменати от около една трета от българските респонденти). Биометричните данни като метод за автентификация на плащането не са непознати за българския потребител - пръстовият отпечатък е почти толкова често посочван (31%), колкото традиционният ПИН код (33%). Това подчерта Браян Морис, директор "Дигитални разплащания" в MasterCard за Централна и Източна Европа. Същото изследване показва, че източноевропейците са по-отворени за иновации отколкото западняците. Над 60% от потребителите от Централна и Източна Европа вече ползват дигитални методи за плащане, като по-голямата част тях (80%) предпочитат мобилните устройства пред традиционните банкови карти. Проучването показва също, че респондентите от изследваните 10 страни от Централна и Източна Европа са по-положително настроени към дигитализацията в сравнение с потребителите от Западна Европа. Това по думите на Браян Морис е причина MasterCard да инвестира в иновации тъкмо в този регион.
"Тази година MasterCard отбелязва своята 50-годишнина. Вече половин век ние сме отдадени на каузата "свят отвъд кеша", а дигитализацията определено е най-голямата революция в света на разплащанията от въвеждането на банковите карти насам. Днес хората живеят и правят бизнес чрез свързани устройства. Нашата роля като технологична компания е да предоставим на потребителите възможности за разплащане с безупречни бързина и сигурност от всяко устройство, било то мобилен телефон или аксесоар", изтъкна Артур Туремка, генерален мениджър на MasterCard за Балканския регион.