Star Wars и новата ера на визуалните ефекти

В ДАЛЕЧНАТА 1975 г. холивудската компания 20th Century Fox дава
зелена светлина на един необичаен филмов проект - "Междузвездни войни" (Star
Wars), който преди това е отхвърлен последователно от Universal Studios и United
Artists като високорисков и безперспективен. Баща на "Междузвездни войни" е
младият режисьор Джордж Лукас, станал известен със своя първи филм "Американски
графити". Вдъхновен от любовта си към киното, от филмите за "флаш Гордън"
(класическа филмова "космическа опера" от края на 30-те и началото на 40-те
години), от самурайските филми на Акира уросава и книгите на митолога Джоузеф
ембъл, Лукас решава

да пресъздаде жанра по свой собствен начин. Нещо повече, режисьорът
иска да покаже невиждани до момента епични зрелища на филмовия екран. филмовата
индустрия обаче не може да му помогне в това отношение - през 70-те години
фантастиката на големия екран е в тотален упадък, а филмовите студия са закрили
отделите си за визуални ефекти. ултурното наследство на пионери в специалните
ефекти като Уилис 0'Брайън и Рей Харихаузен до голяма степен е разпиляно,
техните последователи с мъка си намират работа, а визуални ефекти се използват
предимно в телевизионни реклами.