Автомобилният състезател Илия Чубриков (вдясно) 
с „Булгаралпин“ взeма участие 
в рали „Монте Карло“ през 1970 г.
Автомобилният състезател Илия Чубриков (вдясно) с „Булгаралпин“ взeма участие в рали „Монте Карло“ през 1970 г.

Aвтомобилът родно производство би бил една от перлите в короната на съвременната ни национална идентичност. Би показал самочувствие и прагматичност, които отиват на капитализма. На някого може да му се стори мегаломанска мечта за една малка нация, но едва ли мащабът на страната е оправдание, че досега българският автомобил не се е състоял. При наличието на предприятия като "Кремиковци", военнопромишлен комплекс и космическа програма една линия за сглобяване на евтини български автомобили изглежда съвсем в реда на нещата. Би осигурила работни места, износ, а най-важното - евтини и достъпни коли.
Само няколко години, на границата на 60-те и 70-те на миналия век, в Пловдив се произвеждаше българското рено - "Булгаррено". През 90-те бе направен плах опит да се започне производство на "Роувър" във Варна. Но мътните води на първоначалното натрупване на капитали отнесоха и тази мечта. А почти всичките ни балкански съседи произвеждат собствени коли. Румъния залива и в момента българския пазар с евтините дачии, силната турска икономика отдавна сглобява версии на известни марки, на запад от нас се произвеждаха заставите юго.