"Интерпартнерс" прави планове  за следващите 20 години

"Интерпартнерс Комюникейшънс" е създадена през 1992 г. и е сред първите три рекламни агенции за цялостно обслужване на българския пазар. Агенцията е пълноправен член в едноименна верига от независими агенции партньори в 23 европейски страни - "Интерпартнерс Глобал". Отскоро веригата има партньори и в Австралия и Сингапур, предстои включването на агенция от Китай. В "Интерпартнерс България" работят 14 ентусиазирани професионалисти. През годините агенцията е обслужвала и продължава да обслужва компании като SUZUKI България, YTONG България, сладкарници "Неделя", Банка ДСК, СИБанк, PERNOD RICARD България, Националната агенция за приходите, Министерството на финансите и др. Агенцията има профилирани звена за реклама, връзки с обществеността и дигитални комуникации. Мотото на екипа е "20 години вдъхновение!".

КАТЯ ДИМИТРОВА е управляващ съдружник в "Интерпартнерс" от 1996 г. Магистър по международни икономически отношения в УНСС, София, има специализации по реклама и връзки с обществеността в Белгия и Германия. Кредото є е да гледа напред и да търси новаторски подходи. Омъжена е, има син и дъщеря на 11 години.

Госпожо Димитрова, агенция "Интерпартнерс", която управлявате, навърши 20 години. Как се оцелява на един толкова конкурентен
пазар?

- Оцеляване не е точната дума за "Интерпартнерс". Ние се стремим не просто да оцелеем, а да бъдем фактор на пазара, кампаниите ни да се забелязват, да участваме в налагането на нови модели на комуникация и тенденции заедно с останалите колеги. В този смисъл конкуренцията е огромен стимул - ако не си в крак с новостите в съвременната комуникация, просто отпадаш, не можеш да бъдеш стратег и да си полезен на клиентите да намират работещи решения. На пазара остават компаниите, които са винаги търсещи - затова харесвам фразата на Стив Джобс Keep moving, don't settle ("Движете се, не спирайте на едно място") - спреш ли да учиш и да търсиш, отпадаш. В "Интерпартнерс" ние правим планове за следващите 20 години.

- Вие сте сравнително малка агенция. Кои са вашите предимства пред по-големите комуникационни компании?

- "Интерпартнерс" е по-скоро средна по размер агенция, но брандът ни е познат и се ползва с много добра пазарна репутация. Нашият екип печели клиенти на местна почва, участва в конкурси, без да има гарантирани международни договори. Според мен основни фактори за това, че се справяме, са силният фокус върху резултатите на клиента - не преследваме творчество заради самото творчество, заради фестивали и награди, а търсим работещото решение, това, което ще доведе до пазарни резултати. Скоро попаднах в интернет на две изключително креативни белгийски реклами за автобусна компания - клиповете бяха направо WOW от творческа гледна точка. След което разбрах от колеги, че автобусната компания се е разделила с рекламната си агенция заради липса на ефект от кампанията. Другият ни фокус е творчеството "по мярка", наистина индивидуалното отношение към всеки един проект, независимо дали е малък или голям.

- Ако се върнем 20 години назад, какво се случи с пазара като цяло, как се промени във времето?

- Определено е интересно да имаш собствени наблюдения върху пазара за такъв период - за развитието на маркетинг комуникациите у нас това е много и смятам, че за това време пазарът много израсна. Разви се, стана професионален, въведе правила и процедури, изгради работещи браншови организации, както и клиентски такива. Всяка една от тези групи се развива непрекъснато и сега разбирането и изискванията на клиентите са на светлинни години, сравнени с преди 20, а дори и преди 10 години. Както и стратегиите, които предлагат агенциите.
Най-отчетливата промяна е в средствата и формите на комуникация, в новите медии, в огромните възможности за интерактивно творчество. С развитието на интернет и социалните медии възможностите за таргетиране на една кампания са много по-големи - не само можеш да достигнеш до правилната целева група, но можеш и да я "активираш" в реално време, да имаш обратна връзка за посланието си. Това е сериозно творческо предизвикателство - ако кампанията върви в грешна посока, го разбираш на момента и ако нямаш подготвена реакция, губиш вниманието на аудиторията.
За мен пазарът на маркетинг комуникациите у нас е вече на европейско ниво, а в доста отношения можем да имаме самочувствие, че сме много напред - например в дигиталната сфера.

- А промени ли се начинът, по който се печели един клиент?

- И да, и не. Промени се, защото клиентите имат много повече избор и предложенията, които получават, са на съвсем различно професионално ниво. В същото време спадът на пазара през последните три години сякаш върна комуникацията клиент - агенция години назад и водещ критерий за избор отново се оказва цената. Което оставя на заден план стратегията, творческите решения. Надявам се, че това е временно. Клиентите са вече достатъчно образовани и колкото повече информация имат, толкова повече прилагат адекватни критерии при избора си на агенция. Най-хубавото в тези победи обаче не се е променило и това е начинът, по който екипът празнува, когато спечели конкурс, и ентусиазмът, с който се зарежда.

- Кои са ефективните комуникационни решения за компаниите днес, когато новото и традиционното са в постоянна борба за надмощие?
- Няма готова рецепта за ефективна кампания. Работещите решения се подбират спрямо конкретен проблем, конкретни целеви публики и профила на самата корпорация - и съвсем не е задължително да са нестандартни. Понякога дори нестандартните подходи са неудачни - защото публиките, на които говорим, са традиционалисти или невъзприемчиви към новото. Ефективното решение е индивидуалното решение, но зад това кратко и ясно твърдение стои детайлно проучване на пазара и публиките на клиента, сектора, конкурентите му, дефиниране на неговите собствени цели.

- Колко лесно или може би колко трудно се прокарва една нестандартна идея? Разкажете подобен любопитен случай от вашата практика.

- Изкушавам се да кажа, че нестандартните идеи са като изказването на известен наш футболист: "Който рискува - печели, който не рискува - не печели". Особено творческият ни екип винаги е изкушен от нестандартното. Реализирането на една нестандартна идея предполага огромно доверие между клиента и неговата агенция. Щастлива съм, че тук имаме предимство - повечето клиенти на "Интерпартнерс" са с нас повече от 5 години, за такъв период отношенията се градят на доверие към експертната препоръка на партньора. Имали сме случаи да препоръчваме на клиента да даде автомобил с рекламна цел на много противоречива публична личност с цел привличане на вниманието към марката, да предложим провеждане на събитие на пръв поглед на абсурдно място, да превърнем бетон в ювелирно произведение на изкуството и да го изложим под охрана и още много такива.

- А сега накъде? Кои са предизвикателствата пред "Интерпартнерс"?

- Важно е да гледаме напред, да не спираме на едно място, да търсим новаторски решения и да зареждаме клиентите си с позитивизъм. И не на последно място - решенията са "творение" на екипа на агенцията - начинът, по който един екип работи заедно, мисли, допълвайки се, има вътрешен коректив и градивна критика, допринася за развитието на компанията. Много съм щастлива, че екипът на "Интерпартнерс" работи като група приятели, които си прекарват чудесно заедно! Ключовият фактор за развитие на агенцията са хората, които работят в нея.
Предизвикателствата... и за нас, както за всички! Да не загубим градивния си дух въпреки трудностите на пазара. И така - надявам се през следващите поне 20 години.