Служителите са най-ефективният маркетинг инструмент

Рохит Баргава е маркетинг експерт, основател на най-големия екип от специалисти по социални медии в Ogilvy. Професор по маркетинг от Georgetown University. Списва един от най-успешните блогове по пиар маркетинг - www.influentialmarketingblog.com. Негови статии са публикувани във Fast Company, Inc, PRWeek (UK), MarketingChina, New York Times и др. Автор на бестселъра Personality Not Included. През май предстои излизането на втората му книга - Likeonomics. Той е един от 17-членното международно жури на пиар конкурса BAPRA Bright Awards.

Господин Баргава, като член на журито на BAPRA Bright Awards вие оценявате най-добрите комуникационни решения на българските пиар агенции. Какви качества трябва да притежават проектите, за да спечелят?
- Мисля, че най-ценното качество на един проект е да покаже нещо различно, което се простира отвъд обикновеното. Особено ме впечатляват проекти, които представят творчеството по един неочакван начин, който не съм виждал преди това. И тези креативни решения не трябва да работят само за постигане на бизнес целите, но също така да послужат като урок за цялата индустрия. Ако това е възможно, разбира се.

- Може ли да се каже, че маркетингът, подобно на света като цяло, е в рецесия? Какво трябва да се случи, за да станат клиентите отново активни и да увеличат потреблението си?

- Аз вярвам, че точно сега, когато сме в рецесия, е идеалният момент да засилим своите маркетинг активности, защото така конкуренцията остава по-невидима. В някаква степен това е и фокусът на моята нова книга, наречена Likeonomics. И докато някои компании се обръщат навътре, най-добрите във всяка една сфера адаптират своите послания навън, към потребителите, и успяват да създадат силни връзки с клиентите си. Хората не спират да живеят само защото сме в рецесия, те просто променят поведението си. Ако осъзнаете това и увеличите маркетинг дейностите си, вашата компания ще е печеливша не само днес, но и когато икономиката започне да се възстановява.

- Кои са ефективните маркетингови инструменти, които работят в момента на глобално ниво - без значение дали говорим за голяма или малка компания, за такава от Европа, САЩ или Азия?

- Мисля, че най-ефективният маркетингов инструмент, който компаниите забравят да използват толкова често, това са техните служители. Те са истинските посланици на вашите марки и тези, които имат най-силно отношение към бизнеса ви. Правите ли всичко необходимо, за да ги мотивирате да говорят за компанията ви? Предоставяте ли им инициативата, за да се чувстват въвлечени в бизнеса, или ги оставяте да стоят настрани? Това са важни въпроси. Също така благодарение на социалните медии разликата между вътрешните и външните комуникации все повече се свива и вие трябва да сте искрени и откровени във всяко едно ваше публично послание.

- Като експерт в сферата на дигиталните комуникации искам да ви попитам възможно ли е една кампания да се проведе изцяло онлайн и да бъде успешна? Ако да - посочете пример за това.
- Може би малко ще ви разочаровам, но всъщност аз мисля, че отговорът на този въпрос е "не". Никой не живее напълно виртуално. Вашите клиенти използват различни медии и техният живот се случва в реалния свят. Цифровите инструменти и социалните мрежи са чудесен начин да се достигне до голям брой хора, но компаниите трябва да запомнят, че голямото нещо в маркетинга се случва, когато онлайн преживяването и офлайн опитът се срещнат. С други думи, ако вашият бизнес е провален в реалния живот, няма такава онлайн кампания, която да го спаси.

- Вашият блог www. influentialmarketingblog.com е един от най-четените и популярни блогове в областта на маркетинга. Кои са текстовете, които най-много привличат специалистите, какво искат да научат от вас?

- Това са постовете по най-актуални теми, които аз често представям във формат "Какво да правим" и "Какво да не правим". Например, когато пуснах темата за Content Curation, предложих пет модела за това как всяка организация може да създаде за себе си по-полезно онлайн съдържание. Когато представям нова тенденция в маркетинга, винаги се старая да дам идеи как тя да се приложи към вашия бизнес - независимо дали той е голям или малък. Това привлича хората.