Скоро ще плащаме  на виртуални каси

DISCOVER FINANCIAL SERVICES е американска компания за финансови услуги, която издава картата Discover и управлява мрежите за разплащания Discover и Pulse. Discover е третата по разпознаваемост най-голяма марка кредитни карти в САЩ с близо 50 млн. притежатели. За първи път е въведена от магазините Sears през 1985 г. През април 2008 г. Discover Financial Services и Citigroup обявиха, че Discover купува мрежата
Diners Club от Citi за 165 млн. долара. В САЩ марката кредитни карти Discover се конкурира най-вече с Visa, MasterCard и American Express. За разлика от Visa и MasterCard, Discover издава директно картите си чрез подразделението Discover Bank. Discover е четвъртият по големина издател на кредитни карти, отстъпвайки на Bank of America, JP Morgan Chase и Citi и изпреварвайки Capital One и American Express.

ДАЯН ОФЕРАЙНС е изпълнителен вицепрезидент и президент, отговарящ за платежните услуги в Discover Financial Services от април 2010 г. Преди това е била изпълнителен вицепрезидент и главен технологичен директор в компанията. От 2006 г. ръководи мрежата за разплащания PULSE. От 1993 до 1998 г. работи в MBNA America Bank, където последната є позиция е старши изпълнителен вицепрезидент. Завършила е счетоводство в университета "Лойола", САЩ. Тя е девета сред най-влиятелните жени във финансите в САЩ според престижното издание American Banker.

Госпожо Оферайнс, кои принципи бихте ни препоръчали да спазваме, когато използваме кредитни карти?
- Кредитните карти са чудесен инструмент за улесняване на плащанията, но когато харчим, е важно да не забравяме докъде се простират възможностите ни. Разумното поддържане на разходите в рамките на кредитния ни лимит ще спомогне да подобрим кредитната история и кредитния си скоринг*, които са ключови елементи на доброто финансово управление.

- Как новите технологии ще се отразят на начините, по които сега използваме финансовите услуги, и въобще върху живота на съвременния човек?
- С времето мобилните технологии, връзката в реално време, геопозиционирането и социалните мрежи ще променят начина, по който общуваме, работим и пазаруваме. Ще навлязат методи за разплащане, които ще придадат радикално нов облик на разбирането ни както за страните, които участват в една транзакция, така и за самото є протичане. Традиционните карти и скъпите за поддръжка терминали вече няма да са необходими, за да се нареждат и приемат плащания. Клиентите пак ще могат да влязат в магазин за строителни материали и да пипнат с ръка тухлите и пясъка, но ще плащат за тях на виртуална каса, вместо да се редят на опашки. Разпространените сега устройства, например банкоматите, ще добият нови функционалности, които ще позволяват преки разплащания между хората. Отделните технически решения от рода на мобилния портфейл ще се интегрират помежду си и ще увеличат възможностите за пазаруване, съчетавайки добрите оферти в реално време с по-бързия, лесен и сигурен процес на плащане. Мобилните ПОС терминали ще улеснят приемането на плащания, увеличавайки броя на местата, където те ще се приемат - например клиентът ще може да ползва такова устройство директно до стелажа, където разглежда стоката, вместо да се реди на каса.

- Какво отражение даде световната криза върху отношението на обикновените хора към парите на кредит и към финансовите услуги?
- Клиентите днес имат по-високи стандарти и очаквания, което поставя пред финансовите институции задачата да им предлагат продукти и услуги, които да са привлекателни, и условия, които да са ясни и прозрачни. Всичко това трябва да е съпроводено и от безупречно обслужване. Но приносът на една институция не бива да се ограничава само във финансите, добре е да има и социално измерение. Ние подпомагаме училищното образование.
Discover ще инвестира 10 млн. долара през следващите пет години, за да осигури необходимата финансова култура на учениците, която да им помогне да управляват правилно средствата си и да постигнат по-добро и обезпечено бъдеще. Програмата се нарича "Пътека към финансовия успех" и чрез нея компанията ни ще предостави на училищата безвъзмездна помощ, с която да се покрият разходите за провеждане на финансови курсове. Очакванията ни са през следващите 5 години програмата да достигне до повече от половин милион ученици в Америка.

- Кой и как е повлиял в най-голяма степен на вашите умения да управлявате пари?
- Още като дете родителите и семейството ми помогнаха да развия у себе си тези умения, а и съм изучавала счетоводство в университета. Поради образованието си и подкрепата, която ми е оказвана от ранна възраст, винаги съм имала остър усет към финансовия мениджмънт.

- Колко души работят за вас в момента? Как подбирате екипа си и какво изисквате от него?

- Имам 8 преки подчинени и общ екип от около 900 души. Що се отнася до това как подбирам онези, с които работя непосредствено, има три основни неща, на които държа. Те трябва да знаят как да ръководят своята част от бизнеса, да подхождат със страст към задълженията си и да се вписват добре в корпоративната култура.

- Кой е главният приоритет в работата ви, с който никога не бихте направили компромис?
- Всъщност приоритетът ми не е само един. В нашата дейност има няколко области, които са решаващи за успеха, и ние правим всичко по силите си, за да ги държим на ниво. Никога не правя компромис с нещо, което съм научила от един чудесен бивш шеф, и то е да се концентрирам върху силните страни на всеки служител и да помагам за развитието му, като същевременно се опитвам да огранича неговите слабости.

- Каква според вас е най-голямата трудност пред световните лидери днес? И как може да бъде преодоляна тя?

- Въпросът ви се свежда до разбирането ми, че съдбите на всички ни са в известен смисъл обвързани. Това налага намирането на пътища за преодоляване на различията, съществуващи помежду ни.

- Какви са впечатленията ви от хората в България и от нашата страна?
- Не успях да гледам състезанията от Световната купа по ски в Банско заради неотложно бизнес пътуване. В Чикаго, където е централата на Discover, живеят много българи и аз ги намирам за изключително топли и дружелюбни. Очаквам с нетърпение да науча повече за културата и страната ви, когато дойда на посещение през май. Иначе спонсорирането на престижното състезание от Световната купа по ски алпийски дисциплини ни позволява да бъдем част от един спорт, популярен сред много от нашите картодържатели, и ни дава уникална възможност да достигнем до тях. "Дайнърс Клуб Интернешънъл" спонсорира ексклузивни събития по цял свят и дава неповторими изживявания, които още по-добре илюстрират какво означава наистина да принадлежиш на една общност.