Всяко трето домакинство в България има уред на Indesit Company

Indesit Company е втората по големина в Европа и петата в света компания за домакинска електротехника. Произвежда три основни марки - Indesit, Hotpoint и Scholtes. Има 24 представителства в света, над 16 хил. служители и 2,8 млрд. евро оборот през 2011 г. Основана е през 1975 г. от Виторио Мерлони, сега почетен председател на борда на директорите. Марката Indesit е пазарен лидер в България.

Алена Георгиева е регионален мениджър на Indesit Company за България и Балканите. От 2002 г. заема поста управител на Indesit Company Bulgaria, от 2006 г. отговаря за офисите на компанията в Сърбия, Черна гора, Босна и Херцеговина, Македония, Косово, а от 2011 г. - и за Хърватия. Преди това е работила осем години за "Бритиш-Американ Табако", където е отговаряла за стратегическото развитие на ключовите марки в региона и е участвала в приватизационните проекти на компанията в Сърбия, Босна и Хърватия. Завършила е международни бизнес отношения в УНСС и маркетинг и мениджмънт в Delaware University. Владее английски, италиански, френски, руски, сръбски и хърватски. Ползва гръцки и испански.

Госпожо Георгиева, в средата на 2012 г. какво се случва с пазара на бяла техника у нас?
- На този етап е реалистично да се говори, че пазарът достига до нови нива на "нормалност". Бяхме свидетели на повишената консумация на всякакви стоки и услуги в годините на икономически подем, когато освен по-достъпния кредитен ресурс голямо влияние имаше и психологическият момент на компенсаторно потребление - хората вече можеха да си позволят да подменят пералнята или хладилника с по-нови и по-екологични модели, да си купят съдомиялна или сушилна.
В сегашния момент се очертават две основни тенденции - потребителите, на които е наложително да сменят повреден уред, се ориентират основно към промоционалните оферти и там минимална разлика в цената може да се окаже решаваща. Другата основна тенденция е в сегмента на по-високия клас уреди, който остана почти незасегнат от свиването на пазара - потребителите са със стабилни доходи, много добре информирани и търсят високо качество и функционалност.
Силно се надявам да сме към края на поредицата години с отрицателно потребление, което смали пазара на бяла техника с повече от 50%. Дано положителните стойности от последните два месеца се запазят като стабилна тенденция и в края на
2012 г. пазарът да отчете ръст, дори и минимален.

- Какви са прогнозите ви за пазара оттук нататък?
- Както на всеки потребител, така и на българския трябва да му се предложи добро качество на достъпна цена, особено в тези по-трудни икономически времена. Той все още трябва да разчита по-дълго време да ползва уредите си, за разлика от други европейски потребители, които могат да си позволят смяна при излизането на нови функции или дизайн.
За българина покупката на домакински уред е съществена инвестиция и особено ми е приятно, когато клиент ни пише с благодарност, че 20 години ползва наш уред.
Все пак разчитам, че и българският потребител ще успее в близко бъдеще да си позволи да скъси цикъла на "заместване" на уреди до средния за Европа от 5 години.

- По какво си приличат и различават балканските пазари, за които отговаряте? На кои от тях продажбите растат през последните месеци и с какво се обяснява това?

- Гордея се с факта, че офисът ни в София координира дейността на компанията също и в Сърбия, Черна гора, Босна и Херцеговина, Македония, Косово и Хърватия - това е едно заслужено признание за нашия екип. Балканите са разнолик регион и изискват по-задълбочени познания в областта на потребителското поведение въпреки слагането им под общ знаменател при повечето мултинационални компании. В основата си потребностите на хората са еднакви и това важи и за балканските пазари.
Но има специфики, които определят предпочитанията към един или друг продукт и съответно усилията ни за налагането му. За Сърбия например е специфично, че се предпочитат перални, които имат програми на 90 градуса, понеже все още смятат, че така е най-хигиенично. От друга страна, често пъти в районите извън големите градове електрическото напрежение е доста нестабилно и предполага в уредите да се използва по-малко електроника. Ние трябва да сме наясно с тези специфики, за да можем да предложим адекватна гама на нашите партньори.
Българският потребител от своя страна предпочита да има на разположение пълен набор от програми, макар основно да използва две или три в ежедневната употреба на уреда. С все по-голямото навлизане на високите технологии при домакинските електроуреди те стават все по-интересни и за мъжете, които допреди няколко години се интересуваха основно от избора на черна техника.

- Какво е търсенето на екопродуктите? В тази връзка как се отнася българинът към зелената вълна в технологиите?
- Не би имало особено значение дали един продукт има клас ААА ефективност, ако за неговото производство е изразходен повече ресурс, отколкото би спестил продуктът при нормална употреба. В тази връзка основните усилия на Indesit Company са насочени към устойчивост и разумна употреба на ресурсите - това важи както за технологията на производствения процес, така и за крайния продукт.
Всеки наш уред има екопрограми или опции, които гарантират същата функционалност както при стандартните програми, но спестяват потреблението на до 50% електроенергия или вода. Indesit Company е носител на множество престижни награди за екоиновации като Ecohitech, "Гран При" на Италия за иновации, награда за устойчиво развитие и други. Радвам се, че българският потребител все повече обръща внимание на екологичната съобразност и енергийния клас на уредите - потребителско поведение, което тепърва трябва да налагаме в някои от балканските пазари.

- За 20 години Indesit Company в България кое е най-голямото постижение, с което се гордеете?
- Безспорно това е фактът, че уредите с марки Indesit и Hotpoint-Ariston присъстват в домакинствата на почти всяко българско семейство: само през последните 10 години на пазара са продадени над 1 млн. уреда от нашите марки, което означава, че във всяко трето домакинство* има уред на Indesit Company.
Indesit се превърна в нарицателно име за перална машина с познаваемост на марката от над 80%. Особено се гордея с факта, че като пазарни лидери спомогнахме за модернизирането на пазара на бяла техника в България както в процеса на промяна на потребителското поведение, така и в областта на многото иновационни продукти и технологии.

- Кой е най-големият мениджмънт урок, който научихте в Indesit Company?

- Indesit Company ми даде много свобода и същевременно много отговорности - успешното съчетаване на тези две неща в контекста на променящите се реалности определено е в основата на моя личен успех и успеха на моя екип в България и на Балканите.    


* По данни от последното преброяване на населението в България домакинствата са 2 925 904.