Когато предлагането определя търсенето

- Има ли положителни промени във вашия сегмент след периода на финансовата криза - увеличиха ли се събитията през изминалата година?
Калоян: Като цяло финансовата криза не доведе до намаляване броя на събитията, а по-скоро редуцира разходите, свързани с изпълнението им. Ограничените бюджети доведоха до запитвания за събития, чийто гласуван бюджет от клиента не покрива дори разходите по себестойност на вложените материали и ресурси. Или иначе казано, поемането на подобнa поръчка при наложените изисквания и бюджетна рамка не само че не води до никакви приходи, но е и свързано с покриването на разходи. За съжаление, този абсурд се наблюдава все по-често при нас. Интересен факт е, че в България цените на услугите за специални събития са изключително ниски в сравнение с тези в другите държави. Пазарът е свикнал с тази изкуствено създадена "ценова политика" и е много чувствителен при увеличаване на цените или по-скоро при тяхното нормализиране. За сравнение - Румъния е с почти 70% по-високи цени на технически услуги и дори Индия е преди нас, където стандартът на живот и съответно бизнес услугите би трябвало да са много по-ниски.
Невена: Отбелязваме доста голям ръст в специалните услуги за така наречените специални събития. Вече всеки втори клиент търси нестандартно решение за своето събитие, иска да му предложим нещо уникално, което не е правено в България. Ето защо бележим голям ръст в предлагането на мултимедийна техника - не стандартната, а специални решения за широкоформатна проекция, интерактивен брандинг и анимация.

- Техниката е само една от услугите, които предлагате - през годините разширихте портфолиото си от дейности. Има ли в България достатъчно силен пазар за тях?
Невена:  Да. Пазарът на специалните услуги у нас се определя по-скоро от предлагането на такива, а не само от търсенето. При нас предлагането на всяка следваща услуга възниква естествено, следвайки предходната, и е допълнение към цялата палитра. Тайната е в комплексното предлагане, а не в налагането на отделната продажба на един артикул. Мисля, че това е печелившата формула за нашия бизнес. През 2006 г. започнахме да предлагаме конферентен сценичен дизайн - услуга, популярна в развитите държави, но почти изцяло непозната тогава у нас. Никой преди това не се сещаше дори да ни попита за подобна дейност. В рамките на същата година имахме поръчки за общо 4-5 събития със сценичен дизайн. Качественото предлагане на тази услуга и промяната, която настъпи в чисто визуалния вид на събитията, доведе до налагането є на пазара. Затворихме 2013 г. с над 250 изработени сцени и декори.
Калоян: През последните години доста технически фирми от целия свят започнаха да предлагат не само техника, но и мебели, сценичен дизайн, декорация. Макар да оперираме на малък пазар, ние сме една от малкото фирми в Европа и по света, които покриват толкова голям диапазон от услуги. Клиентите ни от чужбина често са удивени, че една и съща фирма инсталира сървъри, поддържа техника за превод, строи декори, подрежда мебели, измисля сценичния проект, създава видеоконтента на събитието им и дори декорира цветята по масите - и то, забележете, всичко от едно и също място, без усложнението от използването и комуникирането с различни доставчици и подизпълнители.

- Една от спирачките за бизнеса със събития беше липсата на големи зали. Вашият Sofia Event Center успя ли да реши този проблем?
Калоян: Решението за инвестицията ни в Sofia Event Center бе взето лесно. Въпреки дългогодишната стагнация ние винаги сме имали един основен проблем и той е бил липсата на качествени и мултифункционални локации, в които да правим красиви прояви. Макар че София е милионен град, големите зали се броят на пръстите на едната ми ръка и повечето от тях са проектирани и мислени за всичко друго, но не и за провеждането на модерни събития. Много често доставката на оборудване до дадена хотелска зала отнема повече време и ресурси, отколкото самото събитие. В много локации липсва възможност за окачване, добро токово захранване, качествени комуникационни връзки. Построихме една уникална локация за събития с поглед към бъдещето и с желанието да можем да изпълним всяка стандартна и нестандартна идея.
Невена: Sofia Event Center беше закономерното продължение на нашата палитра от услуги. За близо година успяхме да привлечем и създадем много успешни и красиви събития. Още по-големи са в ход и ни предстоят.

- Кои са най-иновативните услуги и продукти, които предлагате в момента?
Калоян: Презентационната техника бележи голям бум през последните години. Екраните стават все по-големи, все по-многопластови, визията на дигиталното съдържание - все по-впечатляваща. Вече не е достатъчно да накараш  участника да гледа в екрана пред себе си, новите технологии позволяват презентацията да го заобиколи, дори да го докосне. Все повече се търси интеракция между участници и лектори, между потребители и продукти. Ние следим много внимателно появата на новите технологии и се стараем да ги направим достъпни за българския пазар. Развиваме нови продукти и в сценичните корпоративни декори, щандове и експо зони. Имаме дизайнерски отдел, който разработва дори иновативни серии мебели, пригодени за нуждите на специалните събития. Експериментираме с много нови материали винаги в търсенето на нов ефект и уникална визия.

- През 2013 г. отново вашият екип ръководи техническото обезпечаване и поддръжката на Световния икономически форум в Давос - какви нови тенденции във вашия бранш диктуват големите политически и корпоративни събития?
Невена: Давос ни помага не само да си сверим часовника с най-добрите в света, но и ни прави горди с факта, че  екипите ни са достатъчно добри, за да обслужват световния елит. В Давос се случват уникални неща и те са свързани с инсталирането на най-модерната апаратура и преобразяването на една иначе обикновена конферентна локация в уникална дизайнерска инсталация от технологии, зони и зали, която за малка част от годината става център на света за големия бизнес.
Калоян: Вече 12 години поред сме единствената българска фирма, която присъства като подизпълнител на най-важния икономически форум в света. Сравнимо е с това да участваш в изработката на декорите за връчването на наградите "Оскар". Ние и австрийските ни партньори изнасяме обслужването на цялата преводна техника за форума в Давос с над 3000 участници в над 20 различни конферентни зали. Форумът е само 3 дни, но подготовката за него често трае месеци.

- Какви са плюсовете и минусите на семейния бизнес?
Калоян: Въпреки увеличаването на дейността ни все още се опитваме да запазим личния контрол и най-вече личния подход при управлението на бизнеса ни. Макар че работим в непосредствена близост с Невена, успяхме да разделим дейностите по управлението така, че да не си пречим, а да се допълваме. Аз се занимавам с дългосрочното развитие на бизнеса и с дизайн отдела, а тя - с цялата оперативна дейност.
Невена: Калоян е креативният механизъм, той измисля и планира всичко напред, аз се грижа измисленото да достигне до клиентите ни и да се продава добре. Но вече започва да става все по-трудно да отделим работата от личния си живот. За съжаление, колкото и добри сътрудници да имаме, бизнесът ни е много динамичен и стресов. Работим в офиса, в колата, вкъщи, работим дори и по време на почивките си в чужбина. Това е едно от нещата, които искаме и се надяваме да променим.    

КАЛОЯН И НЕВЕНА ТОДОРОВИ са собственици на Special Events Group (SEG) и Sofia Event Center (SEC). Компаниите са водещи в предоставянето на специализирани услуги за събитийната индустрия в България. Предлагат широко портфолио от услуги, като техническо оборудване, изработване на декори, цялостни концепции за събития, отдаване на мебели под наем, както и най-модерната локация за събития в София - SEC.
Калоян е завършил маркетинг и мениджмънт в УНСС. През 1996 г. заминава да учи във Виена, където започва работа като технически специалист в "Конгрестехник Австрия". Пет години по-късно основава "Конгрестехник България", станала впоследствие част от SEG. Невена е магистър по българска филология от Пловдивския университет "Паисий Хилендарски". След успешното си дипломиране следва 3 години славистика и немски език в Централния университет във Виена. Калоян и Невена Тодорови имат реализирани хиляди успешни събития в България и по света.