Facebook крие изненади за бъдещето

"Къде са ми палачинките?" Когато Родни Брадфорд пише този банален и лишен от смисъл статус във Facebook от компютър в апартамента на баща си на 17 октомври 2009 г., той не подозира, че тези думи ще се окажат съдбоносни за него. Въпросът, написан на уличен жаргон от 19-годишния младеж, е просто поредният му пост в социалната мрежа, докато на следващия ден не е арестуван по подозрение за обир и именно тези думи се превръщат в животоспасяващото му алиби. Адвокатът на Родни - Робърт Ролан, заявява, че влизането във Facebook на клиента му по време на обира е направено от компютър на 118. улица в Харлем (дома на баща му), и когато това е доказано, обвиненията са свалени. "Това е първият случай, в който статус в социалната мрежа е използван като доказателство в съдебната зала", казва Джон Броунинг, член на адвокатската колегия в Далас. Това е и само пример за властта, която
Facebook има над живота ни.
Няма да споменавам добре известните истории за това как социалната мрежа се превърна във фитила, който разпали пламъка на Арабската пролет. Каквото и да се каже, е ясно, че някогашният студентски проект на Марк Зукърбърг днес оказва неописуемо влияние върху живота ни. Освен промяната в ежедневието на всеки 1 от 13 души на планетата (колкото в момента имат регистрация в мрежата) сайтът промени и цели индустрии в бизнеса, както и разбирането ни за маркетинг и медии.
Най-важното - Facebook промени начина, по който информацията се предлага. Докато Google наложи модела на търсене на информация, Facebook направи точно обратното. За да разберем какво ще се случи в бъдеще, трябва да разберем защо хората в момента посещават социалната мрежа и с какви цели споделят информация в нея. Най-голямата причина потребителите да влизат във Facebook е, за да видят какво се случва със семейството и приятелите им. Хората не влизат в мрежата, за да търсят информация, те попадат на нея благодарение на съдържанието, което техните приятели споделят и коментират. Това е начинът, по който 78% от потребителите на Facebook виждат новини в платформата. Ако ги сметнат за ценни и интересни, те ги споделят. Разбирайки това, Зукърбърг и екипът му без съмнение ще продължат да подобряват алгоритмите на сайта, за да предлага той съдържание, от което хората се интересуват и което ги кара да се връщат в него. Това ще даде допълнителна сигурност на рекламодателите, че посланията им са насочени и виждани от правилните хора и потенциални клиенти.
Всичко това ни говори, че ако досега Facebook се наложи като стабилен канал за комуникация с клиентите, то в следващите 5 години той тотално ще промени пазара и начина, по който хората решават дали да се доверят на един продукт или услуга. Използването му ще стане и решаващо дали това, което предлагате, ще успее на пазара. Тези, които са отделили сериозно внимание и средства за развитието на силна и активна фен страница, ще получат резултати в замяна.
Най-голямата промяна в бъдеще със сигурност е, че Facebook ще убие традиционния сайт. С възможностите на мрежата за директна комуникация все повече индустрии ще предпочитат да инвестират в силна фен страница, отколкото да правят сайт, тъй като ще е излишно да имат две едни и същи неща.
Рекламните формати в мрежата пък ще стават все по-интересни и хората ще се забавляват с тях. Потребителите ще участват във все по-любопитни игри и състезания. Това е нещо, което нито един от останалите рекламни носители в момента не може да предложи. Мрежата ще показва промоции, стоки и услуги с намаление в близост до нас, и то неща, от които се интересуваме или сме се интересували. Може да се каже, че Facebook ще ни познава колкото собствените ни приятели или дори по-добре. Мобилните устройства пък ще му помогнат да пренасяме тази информация със себе си и тя да стане видима, когато влизаме в реален магазин на улицата. Така търговците ще знаят интересите ни, към какво да ни насочат и какво да ни предложат.
Така, докато Facebook пренася виртуалното все повече в реалния живот, влиянието и гледаемостта на телевизиите ще намалее за сметка на социалната мрежа. Съответно фирмите ще предпочитат да таргетират вайръл видеа пред аудиторията на социалната платформа, отколкото да дават баснословни бюджети за телевизионна реклама.
Остава само да изчакаме и да видим с какво още ще ни изненада социалната мрежа в бъдеще!   

БОРИСЛАВ АЙТОВ е изпълнителен директор на BeShared.bg. Преди това е работил в телевизия, няколко онлайн медии и рекламни агенции. Завършил е бизнес администрация в УНСС. Съдружник е и в един от най-нашумелите и забавни сайтове - nenovinite.com.

BESHARED е първата по рода си компания за Facebook маркетинг у нас. Управлява фен страници с над 4,5 млн. фенове. Компанията е съсредоточена върху механизмите на рекламните разработки в социалната мрежа и предлага пълно обслужване и популяризиране на брандове във Facebook чрез креативни техники.