"Нестле" има дългосрочни планове за присъствието си в България

ХУАН КАРЛОС ПЕРАЛЕХО е изпълнителен директор на "Нестле България" от 2012 г. Работи в "Нестлe" от 1987 г. на различни позиции в маркетинга и продажбите. От 2003 г. е мениджър "Шоколадови продукти" и "Оптимизиране на бизнес процеси" за пазарите на компанията в Централна Европа - Чехия, Словакия, Полша, балтийските държави и Унгария. През 2006 г. поема управлението на стратегическото бизнес звено в сектор "Шоколадови продукти", базирано в централата на "Нестле" във Веве, Швейцария. От 2008 г. е ръководител на сектор "Млечни и шоколадови продукти" на "Нестле" за Иберийския регион. Има докторска степен по право от университета "Сан Пабло" в Испания.

- Господин Пералехо, какъв имидж изгради "Нестле" в България за 20 години?
- От навлизането си на българския пазар през 1994 г. "Нестле" се превърна в уважавана компания, лидер в балансираното хранене и активния начин на живот и пример за добро финансово представяне. Ние сме част от най-голямата компания за храни и напитки в света и нашето мото е "Добра храна, добър живот". Вече 20 години "Нестле България" е социално отговорна компания, подкрепяща множество значими каузи. Стратегически инвеститор сме в развитието на икономиката, като само за последните десет години сме инвестирали над 146 млн. лв. Чрез сътрудничеството си с множество институции, неправителствени организации и стотици фирми, свързани с дейността ни, се доказахме като доверен партньор и се превърнахме в предпочитан работодател. През 2002 г. бяхме пионери и предложихме първото разтворимо кафе в България. Няколко години по-късно развихме пазара на кафе миксове с лансирането на NESCAFE® 3in1, последва и създаването на иновативната концепция MAGGI® Малки тайни. В момента ние сме най-голямата компания за храни и напитки в страната, с най-богатото портфолио от продукти.

- Какви ръстове отчитате в различните категории продукти? За кой от продуктите ви може да кажете, че е любим на българина?
- Наблюдавахме забавяне на темповете на растеж на българския пазар през 2013 г. въпреки лекото възстановяване през 2012 г. Независимо че потребителите станаха много чувствителни, през изминалите месеци наблюдаваме увеличение на потребителското доверие и сме оптимисти. Отбелязваме увеличение на пазарните си дялове. Заемаме лидерската позиция в четири от седемте категории, в които оперираме: напитки; кулинарни продукти; зърнени закуски и сладоледи. Много от нашите продукти са обичани и предпочитани от българския потребител - от кафетата това е безспорно NESCAFE® Classic, NESCAFE® 3in1, NESCAFE® Alegria, от шоколадовите продукти - KIT KAT®, МУРА® и LION®, от сладоледите - NESTLE® FAMILIA, NESTLE® MAGNUM, NESTLE® BOSS и NESTLЕ® PIRULO, от кулинарните продукти - бульоните на MAGGI®, от зърнените закуски, в които пълнозърнестите култури са съставка №1 - FITNESS® сред възрастните и NESQUIK® и COOKIE CRISP® сред децата, за най-малките - NESTLЕ® JUNIOR® и NESTLЕ® GERBER®, а дори и сред домашните любимци имаме силни представители от марките на PURINA®.

- С над 1500 служители вие сте един от най-големите работодатели в страната. С какви политики привличате и задържате хората си?
- Хората са най-ценният ни ресурс и те са тези, които правят компанията успешна. Ценим високо хората си и се стремим да им предложим най-добрите условия и възможности, за да развиват своя потенциал. Корпоративната ни политика за човешките ресурси
се характеризира с изключително високи стандарти за здравословни и безопасни условия на труд. Насърчаваме служителите си да живеят активно и им даваме полезна информация за балансираното хранене и движението. Предоставяме условия за спорт и отдих на работното място и през свободното време. Осигуряваме специални програми за професионално обучение и развитие и работна среда, стимулираща откритата комуникация и инициативността на всеки служител. Силно ангажирани сме с обществено значими инициативи в подкрепа на младите и по-конкретен пример за това е лансирането на европейската инициатива за младежка заетост Nestlй needs YOUth през 2013 г. В рамките на този проект ще предоставим възможност за работа и стаж на 330 младежи под 29-годишна възраст до 2016 година.

- Кои са насоките за развитие, в които ще насочите инвестиции и усилия в средносрочен план?
- "Нестле" има дългосрочни планове за присъствието си в България и непрестанно инвестираме в нови производствени линии във фабриките ни в София и във Варна. Влагаме много в съвременни технологии, в подобряване на качеството на нашите продукти, в обучения, в избор на най-добрите суровини и доставчици и в грижа за здравето на потребителите ни. Един от фокусите ни ще продължи да бъде износът - над 70% от производството на фабриката ни за шоколадови продукти и над 30% от производството ни на сладолед са за износ.

- С кои ценности и убеждения компанията няма да направи компромис през следващите 20 години?
- Тази година "Нестле" навърши 20 години от стъпването си в България, а през 2016 г. компанията ще навърши 150 години от своето създаване. Когато в края на 19. век Анри Нестле създава първата храна за бебета на млечна основа и спасява живота на съседско дете, той поставя началото и на нашите ценности - да подобряваме живота на хората всеки ден и навсякъде.
Изграждаме своята дейност в стриктно съответствие с най-високите стандарти - съблюдаваме всички регулаторни изисквания, но същевременно спазваме дори по-взискателни вътрешни правила. Целим да посрещнем нуждите на настоящето, без да правим компромиси с бъдещето, а това означава да опазваме природата. Отвъд устойчивото развитие ние вярваме, че за да е успешен бизнесът в дългосрочен план, той трябва да създава споделена стойност за нашите инвеститори, служители, потребители и цялото общество.