Високоскоростните влакове са отдавнашна мечта за България, която има шанс да се случи
Високоскоростните влакове са отдавнашна мечта за България, която има шанс да се случи

Пътят към светлото бъдеще, изглежда, е железен, след бурния възход на другите видове транспорт май идва време за реабилитация на влака. И това се случва след повече от 50 години от старта на първата комерсиална високоскоростна влакова линия. Тя се казва "Шинкансен", а първите влакове стрели по линията Токио-Осака пристигат на двете гари точно в 10 сутринта на 1 октомври 1964 г. Те са посрещнати от хиляди възторжени хора и дават старта на японския икономически бум през следващите десетилетия. Със средно закъснение от 36 секунди и без нито един фатален инцидент, "Шинкансен" е пример за японската прецизност. Влакът стрела превръща столицата в работния център на страната, докато останалите региони са своеобразна спалня.
В същото време Китай, който допреди десетилетие разчиташе основно на чужди специалисти и технологии за своите високоскоростни железници, днес е световен лидер. За рекордно кратко време изгради най-голямата мрежа в света - 11 хил. км, и с най-дългата високоскоростна линия, която свързва Пекин и Гуанджоу, които се намират на над 2000 км един от друг.