Купувачите очакват социалните мрежи да са същинска част от контакта им с марката
Купувачите очакват социалните мрежи да са същинска част от контакта им с марката

Начинът, по който европейците пазаруват, в т.ч. и българите, се променя драстично. Покупката вече не се случва само във физическите обекти, но е почти напълно интегрирана в ежедневието на потребителите чрез социалните мрежи и виртуалната действителност. Появата на дигиталния потребител, който е постоянно пред монитора си или над мобилното си устройство, задава критериите за съвременното ритейл преживяване.
Според доклада на Visa Европа Future of Retail* пет взаимносвързани сили действат в момента и преобразяват търговията на дребно, поставят пред ритейлърите големи предизвикателства, но им дават и големи възможности. Това са икономиката, демографията, технологиите, урбанизацията и самите потребители. За да процъфтяват в тази променлива среда, търговците на дребно ще трябва да се адаптират, да разработят нови формати и методи на предлагане, които да осигурят на купувачите по-голямо удобство и избор.
В момент, когато потребителите са по-свързани отвсякога, проучването на Visa Европа показва, че интеграцията със социалните медийни канали е от съществено значение за търговците на дребно. Възхитителна е скоростната промяна в начина, по който потребителите пазаруват - по всяко време на денонощието, като започват от харесване (like) на продукт в Pinterest или фийд на Instagram, минават през проверка на цената и наличността онлайн и стигат до покупката - онлайн или офлайн. Факт е, че ако преди години пазаруването беше по-скоро с цел придобиване, сега е повече емоция, особено за младите хора.
Днешните купувачи очакват социалните медии да са същинска част от контакта им с марката. Според доклад на Global Web Index европейците прекарват 80% от времето, отделено за телефоните, в социалните мрежи - главно Facebook, Pinterest, Instagram и Twitter. Това радикално променя отношението им към марки и пазаруване.
Omni-channel търговията** открива широк хоризонт от възможности пред търговците за увеличаване на продажбите, но изисква и добър и надежден партньор в осигуряването на безпроблемно потребителско преживяване.
През последните 10 години разплащанията с карти Visa в Европа отбелязаха внушителен ръст от 1 на всеки 12 евро до 1 на всеки 6 евро. Според проучване на компанията потребителите, използващи няколко канала за пазаруване, харчат с около 15-30% повече от тези, които използват само един канал, а купувачите харчат с Visa с 42% повече отколкото с картата на най-близкия конкурентен бранд. Това се дължи на водещата позиция на Visa в индустрията - картодържателите разпознават марката като сигурна, надеждна и защитена, а технологията на продуктите и услугите - като отлична.   

* Докладът Retail In Detail ("Подробно за търговията на дребно") изследва възникващите тенденции и разрушителните сили, които прекрояват търговията на дребно. Пълното изследване е достъпно на http://bit.ly/1QjykzZ
** Omni-channel търговията представлява използване на различни канали от страна на клиента при пазаруване, както и самото проучване преди покупката. Каналите включват физически, онлайн, мобилни и магазини, качени на мобилни приложения, телефонни продажби и друго взаимодействие с клиента. Взаимодействието включва браузване, покупка, връщане на стоката, както и услуги преди и след продажбата.