Pokemon Go - по следите на Пикачу
Трябва да ги хвана всичките - обединени под слогана на популярния франчайз Pokemon, милиони хора по света, въоръжени със своите смартфони, започнаха да издирват малките измислени същества, наречени покемони, най-известният от които е Пикачу.
Играта Pokemon Go стана не просто хит, а истински феномен. Тя надмина по активни потребители социалната мрежа Twitter, потребителите я ползват повече от Facebook, като само в САЩ приложението е свалено 7,5 млн. пъти, а акциите на един от собствениците на франчайза – Nintendo, скочиха със 70% за седмица.
Тези резултати бяха постигнати дори без играта да е пусната официално по целия свят. Очаква се скоро разработчиците Niantic да я пуснат в общо над 200 държави, но дотогава хиляди потребители по света я инсталират, като заобикалят системите за сигурност на смартфоните си - рисков процес, който може да докара зловреден софтуер в телефона или да направи гаранцията на устройството невалидна.
Причините за успеха на Pokemon Go са много и разнообразни и най-вероятно манията по приложението още дълго време ще бъде обект на изследвания от експертите. Играта е първата мобилна апликация, която постига подобна популярност, като използва технологията "добавена реалност". Тя не е нито нова, нито непозната за смартфоните и таблетите. Просто Pokemon Go успява да напипа правилната формула, за да постигне световен успех.
Какво е Pokemon Go
Това е мобилна игра, която разчита на т.нар. добавена реалност (augmented reality). Потребителите използват смартфоните и приложението, за да намерят покемони - малки, но мощни същества от популярния детски японски франчайз. Но за разлика от други заглавия, Pokemon Go изисква геймърите да отидат на реални физически места - някое дърво на съседната поляна, фоайе на музей, площад и пр. Първоначално хората ги търсят чрез специална карта на смартфона, на която местоположението на играчите се обновява в реално време чрез GPS модула на устройството. Като достигнат до заветното място, геймърите могат да "хващат" малките покемони или да се бият с оставени такива на други играчи. Процедурата по тяхното улавяне вкарва елемента на добавената реалност.
Потребителите ги търсят чрез камерата на смартфона си и те се появяват на екрана като част от заобикалящата среда. Примерно малък покемон с формата на птица се намира до едно дърво - играчът насочва камерата на смартфона към дървото и малкото дигитално създание излиза на екрана. Целта обаче не е само да се съберат всички покемони. Играчите са разделени на три фракции, които се борят помежду си (чрез техните дигитални създания) за ключови точки, наречени gym-ове. Когато един играч е на такова място, може да остави там своя покемон и то вече се контролира от фракцията, към която той принадлежи.
Стара идея в лъскава опаковка
Pokemon Go е дело на Niantic - разработчик на мобилни игри, който от първите си заглавия се опитва да накара потребителите да взаимодействат с околната среда. Компанията първоначално е стартъп под шапката на интернет гиганта Google, но след преструктурирането му в холдинга Alphabet той се отделя като самостоятелна фирма. Дебютният проект на Niantic е Field Trip, пусната през 2012 г., която използва GPS-а на смартфоните на потребителите и ги кара да ходят на интересни места около тях. Нещо, което FourSquare се опита да наложи преди години, както и като дигитална версия на картата със стоте забележителности на България. Заглавието, с което за първи път привлякоха погледите на по-големите технологични ентусиасти, е Ingress. То се появява малко след Field Trip и комбинира добавена реалност и GPS локация. Всъщност концепцията е почти идентична с тази на Pokemon Go. Играчите са разделени на две фракции (три при Pokemon Go) и тяхната цел е да "превземат" дигитални портали, разположени на различни места в реалния свят. Системата за намиране и "хващане" на порталите е почти същата като тази на Pokemon Go. Целта е сходна - контролиране на територия.
Наличието на толкова общи неща между двете игри не е случайно. Разработчикът Niantic описва Ingress повече като "концепция", която явно е хванала окото на Nintendo и The Pokemon Company, като в края на 2015 г. двете страни решават да направят игра по нея, която да използва магическия свят на покемоните. Затова концептуално и структурно Pokemon Go е почти идентична с Ingress, дори популярното заглавие все още не разполага с някои от възможностите на своя предшественик. Освен това данните за gym-овете и разположението на покемоните са изградени на базата на тези от първата игра. Което се оказва нож с две остриета.
Niantic използва различни популярни места да разполага своите портали и друго дигитално съдържание на Ingress и поради по-малката популярност на играта броят на хората, които отиват там само заради нея, е доста малък. Еуфорията около покемоните обаче води до тълпи от хора на места, които по принцип не са предназначени за хващането на Пикачу. Стига се и до куриози. Например жител в щата Масачузетс в САЩ купува изоставена църква. След като излиза Pokemon Go, той разбира, че новият му дом е gym в играта. Причината за това е, че при пускането на Ingress църквата е била действаща и съответно публично достъпно място и там Niantic са разположили дигитално съдържание.
Pokemon Go си спечели милиони привърженици, доста критици и създаде истински бум в онлайн медийното пространство. Играта сигурно нямаше да види бял свят, ако не беше Ingress, която постави основите на концепцията и е най-вероятната причина Niantic да убедят Nintendo и The Pokemon Company, че пускането на подобно заглавие е добра идея.
Мтел също реши да направи жест към играчите на Pokemon Go. От 30 юли телекомът стартира промоция на външни батерии, за да могат всички клиенти на телекома да играят Pokemon Go, без да се притесняват, че батерията на телефона им ще свърши. Външните батерии Canyon с капацитет 10 000 mAh и бърз режим на зареждане ще са на специална цена от 32,99 лева.
Освен това от 1 август Мтел предлага и двойно повече мобилен интернет в абонаментните планове Мтел Безкрай М, L, 2XL, 3XL и Мтел Сърф S, M, L и XL. Така играещите Pokemon Go могат да се насладят на играта, без мобилният им интернет да свършва за отрицателно време. Промоцията е валидна за всички, които подпишат двугодишен договор до края на септември.