КРАСИМИРА РАЙЧЕВА е мениджър на Visa за България и представлява бизнес интересите на компанията в страната. Ръководител е и на кампанията на Visa за повишаване на финансовата грамотност в българските училища "Нашите пари".
КРАСИМИРА РАЙЧЕВА е мениджър на Visa за България и представлява бизнес интересите на компанията в страната. Ръководител е и на кампанията на Visa за повишаване на финансовата грамотност в българските училища "Нашите пари".

Госпожо Райчева, българчетата от колко годишни трябва да разбират от сметки и базови финанси, за да имат повече шансове да станат добри предприемачи, когато пораснат?
- От най-ранен етап трябва да развиваме уменията на младите хора и да ги стимулираме да постигат повече. Развиването на житейски умения, между които са и финансовите, е предпоставка за повишаване на качеството на живот, създаването на едно по-щастливо общество, което постига успехи, и изграждането на стабилна икономика и здравословна среда за предприемачество. Днес е широко разпространено мнението, че за да се предпази в дългосрочен план устойчивостта на дадена икономика, е от съществено значение настоящите и бъдещите потребители на финансови продукти да разполагат с необходимите финансови познания и умения, така че да бъдат в състояние да взимат информирани и разумни решения. Освен това между отличните финансови познания и успеха на предприемача съществува тясна връзка.

- Какво е отношението на съвременните младежи към парите спрямо поколение назад?
- Осъществихме национално социологическо проучване с ученици от 9. до 12. клас от гимназии от всички 28 областни града, включително и няколко по-малки градове. Оказа се, че най-разпознаваемата частна финансова институция за мнозинството от българските ученици е заложната къща. Резултатите първоначално бяха стряскащи - над 60% от анкетираните декларираха слаба запознатост с институции като Сметна палата, Фонд за гарантиране на влоговете, Комисия за финансов надзор, небанковите дружества за кредитиране и т.н. Проучването имаше и практическа част със задачи, от които се видя, че поне една трета от юношите на възраст над 15 години не умеят да пресмятат процент от дадена сума. Това, което ни обнадежди, бе, че проучването също показва, че децата имат желание да се занимават повече с практически математически задачи и да им се преподават неща, които ще повишат финансовите им познания. Над 80% от тях заявиха, че имат нужда от финансова грамотност в училище. Това бяха доказателствата, че сме на прав път със старта на програмата "Нашите пари".

- Какви стратегически цели си поставяте с програмата на Visa "Нашите пари"?
- "Нашите пари" е първата в страната програма за финансова грамотност, насочена към ученици от 9. до 11. клас. Целта на програмата е да предостави обучение лице в лице на младите хора и да ги научи как да управляват своя бюджет и да правят мъдри избори по отношение на финансите си. Искаме да обучим децата как да управляват личните си финанси по най-добрия начин, така че да извлекат максималното от финансовите инструменти, които предлагат банковите институции. Отне ни 3 години, за да разработим "Нашите пари" за българската образователна система, но усилията си струваха. Чрез повишаване на финансовата грамотност и умения на младите хора ние искаме да подпомогнем икономическата стабилност на България, тъй като двете неща са пряко свързани. Освен да управляват разходите си и да използват различни финансови продукти, учениците в програмата се учат и как да изкарват пари и да знаят реалната стойност на собствения си труд. Акцентираме върху това, че доброто планиране на личните приходи и разходи дава възможност за спестявания и инвестирането им впоследствие.

- Какви са първите резултати от инициативата, които наблюдавате у нас?
- През учебната 2017-2018 г. програмата вече се преподава целогодишно от 55 учители в 49 училища в цялата страна. Броят на учениците, които се обучават по програмата, достига 1200 души. Обучението включва тест за входящо в началото и за изходящо ниво в края на учебната година. През останалото време е предвиден по един учебен час седмично - общо 34 за цялата година. Има разработен учебник и работна тетрадка. Всеки урок има видеовариант, който да може да се гледа на популярния сайт за самообучение ucha.se. През последните месеци клиповете в ucha.se натрупаха над 100 хил. гледания. Отделно от обучението лице в лице стартирахме кампанията Pocket Science, насочена към самите младежи. Специализираният сайт www.pocketscience.bg е създаден като онлайн магазин, в който учениците са изправени пред предизвикателството да научат ключови теми за финансите, да тестват знанията си и да печелят различни точки от всеки тест, с които да "купят" дрехи, брандирани с интересни финансови слогани. Само за първите няколко дни регистрираните потребители надхвърлиха 1280, направените тестове бяха над 5140, а учениците подписаха над 560 петиции от повече от 330 училища за включване към "Нашите пари".


- Учениците или учителите приемат "Нашите пари" с по-голям интерес и кой е начинът повече училища да станат част от програмата ви?
- Основна роля в проекта за постигането на реални резултати имат учителите. Нужно е самите те да са финансово грамотни, за да могат да преподават подобен материал. Работим директно с училищата, както и с партньорска организация - академия "Нике", по тяхното обучение и включване. От друга страна, за да бъдат младежите активни участници в подобно обучение, е от ключово значение да разберат ползата от тези знания и как могат да ги приложат в ежедневието си днес. Затова учебните ни материали са с практическа насоченост. Мисля, че и учениците, и учителите намират своите безспорни ползи от участието си и тепърва ще виждаме още училища, които да преподават "Нашите пари".

- Спрямо останалите нации как ние се отнасяме към кредитните карти, иновациите във финансите и новите начини на плащане? Какво във финансовата ни култура трудно ще се промени идните години?
- Населението на всяка страна има своите специфики, когато става дума за слабости във финансовата грамотност. В момента усилията ни са насочени към българските ученици и първите резултати са обнадеждаващи. През следващите години ще следим за постиженията на програмата и редовно ще информираме за нейното развитие.

- Когато говорим за корпоративна отговорност, каква е социалната мисия на Visa в България?
- Съвместно с българските банки искаме да предоставим на възпитатели и ученици достъп до безплатни ресурси за обучение по лични финанси. През 2008 г. Visa се ангажира чрез Глобалната инициатива на президента Клинтън да достигне 20 млн. души от цял свят с програмите си за финансова грамотност до 2013 г. - цел, която беше постигната една година по-рано от предвиденото. Visa продължава да надгражда това постижение с включването на България в глобалната програма на кампанията Practical Money Skills for Life ("Умения за управление на личните финанси"). Тя стартира през 1995 г., а днес вече е достъпна на 16 езика в 42 страни и за този период е достигнала над 40 милиона души в цял свят.