ТИМ КУРТ е изпълнителен директор и вицепрезидент на "Аурубис България". Роден е в Бремен, Германия.
ТИМ КУРТ е изпълнителен директор и вицепрезидент на "Аурубис България". Роден е в Бремен, Германия.

- Господин Курт, минали са шест десетилетия от създаването на медодобивния завод. Какво се случи през това време?
- Това са три поколения служители. Много се гордеем с тях. Днес в завода са пряко заети 860 души, около 750 от тях са от региона на Средногорието, останалите пътуват всеки ден. Около 2500 души са общо ангажирани в работата заедно с нашите подизпълнители и доставчиците по веригата. Заводът е създаден в края на петдесетте години на миналия век и на 6 декември се навършват 60 години от откриването му.

- Какво прави германският собственик за развитието на "Аурубис България"?
- Инвестициите за последните двадесет години са 1,2 млн. лв., половината от тях са направени от нас, след като станахме собственици през 2008 г. Ефектът е, че днес сме втората по големина компания в страната, допринасяме за 9% от общия износ на България и за 6% от вноса. Основните вложения са в модернизиране на производството и технологии за опазване на околната среда. От 2001 г. насам праховите емисии са намалени около 250 пъти, тези на серен диоксид - 25 пъти. Днес заводът край Пирдоп е сред петте най-щадящи природата медни металургии в света.
В бюджета ни за следващите 4 години е заложено, че ще инвестираме още 260 млн. лв. и те ще отидат в няколко насоки. Част от тях ще са за подобряване на инфраструктурата ни. Ние не чакаме, докато пътят не може да се използва или водната помпа се повреди и започне теч. Подобряваме предварително. Вървим все повече към усилия в превантивна насока, за да имаме много надеждно производство през цялото време.

- Какви иновации са включени в инвестиционната ви програма?
- На финалната фаза сме от внедряването на един проект, с който търсим по-ефективно извличане от концентратите. Този проект ще "оживее" през януари или февруари 2019 г. Купуваме предимно меден концентрат, в него има не само мед, а и други цветни метали в по-малки количества. Търсим най-оптималните решения и да намаляваме колкото може повече отпадъка. Затова инвестициите в развойна дейност също са приоритет.
- Какво бихте казали на младите хора, които в момента обмислят кариера във вашата индустрия?
- Първо бих им казал, че да избереш кариера, не е спонтанно решение. Това трябва да бъде много добре обмислено, информирано решение. Второ, нашият бизнес звучи за някои малко мръсен, малко прашен, старомоден, но това отдавна вече не е така.
В металургичния сектор предлагаме много атрактивни работни места. Имаме позиции и в оперативното звено, включително в областта на развойната дейност (R&D). "Аурубис България" е част от международна група, така че бихме могли да предложим и кариерен път в чужбина. Разполагаме с привлекателно портфолио, което обхваща различни видове работни места. Присъстваме активно на форумите, в които се представят работодателите. Представяме се в средни училища и университети. Домакини сме или участваме в симпозиуми, така че името на "Аурубис" да продължи да бъде добре известно. Тъй като нямаме продукти, които да продаваме на крайния потребител в България, сме активни във всички насоки, с които можем да показваме, че сме тук и се развиваме по глобални стандарти за качество.

- Какъв е ангажиментът ви към жителите на Пирдоп и Златица?
- Чувстваме се като напълно интегриран партньор. Не като чуждо тяло. И това е естествено, защото голямата част от служителите ни са от региона. През последните 5 години инвестирахме 4 млн. лв. в социални проекти. Подкрепяме начални и средни училища. Искаме и да разширим образователния модел на дуалното обучение, който работи много добре в Швейцария, Австрия и Германия, защото вярваме, че ще работи доста добре и в България. Подкрепяме и пенсионерите, голяма част прекарали трудовия си път в завода. Районната болница също разчита на нашата помощ. Смятаме, че хората биха останали в региона само ако в него има пълно функционираща екосистема и всяко звено в единното цяло на населеното място работи.

- Каква е идеята ви за развитие на бизнеса? В какво състояние бихте искали да видите медодобивния завод през 2030 г.?
- 2030 г. за нашия бизнес не изглежда далечна, защото инвестициите ни са дългосрочни. Вече сме внедрили проекти, които имат живот в следващите 25-30 години. Така че това не е нещо, което ни плаши. Със сигурност до 2030 г. бих искал да видя, че сме развили решения в насока индустрия 4.0, използване на изкуствен интелект и дигитализация.
Международната група "Аурубис" прие стратегия преди две години до голяма степен да се фокусира в тези насоки. Нови отдели поемат тези функции. Освен това със сигурност бих искал да бъдем на върха в базовата индустрия на метала. Не само да сме много модерни, но и към 2030 г. да бъдем водещи в комплексната металургия и с представянето си по отношение на околната среда. И със сигурност бих желал да превръщаме все повече отпадъци в годни за пазара материали.