АНТОНИЯ СЪБЕВА е изпълнителен директор на "Мениджмънт Файненшъл Груп" (MFG). Притежава магистърска степен по счетоводство и финанси от УНСС.
АНТОНИЯ СЪБЕВА е изпълнителен директор на "Мениджмънт Файненшъл Груп" (MFG). Притежава магистърска степен по счетоводство и финанси от УНСС.

- Госпожо Събева, колко голям е небанковият сектор и как в него се позиционира "Мениджмънт Файненшъл Груп"?
- В България оперират 144 финансови институции, които отпускат заеми със собствени средства. Въпреки това точната оценка на сектора, в който сме и ние като група, е трудно да се дефинира като стойност, защото в тази бройка, както и в официалната статистика, касаеща небанковия сектор, се включват и дружества - собственост на банки. Някои от тях развиват лизингова дейност или стоково кредитиране и ние като компания не бихме се сравнявали с тях като преки конкуренти. Въпреки това, бидейки професионалисти в своята област, за нас е изключително важно да знаем каква е пазарната ситуация и къде се позиционираме ние. Затова разчитаме на регулярни представителни маркетингови проучвания. Според последното, което бе възложено и реализирано от GFK, към май 2018 г. общата стойност на кредитите, издадени от небанкови финансови институции към физически лица за последните 24 месеца, възлиза на близо 554 млн. лв. В това число не се включват лизингови и дъщерни дружества на банките. Нашата група е на една от лидерските позиции в сектора, а "Изи Кредит" като марка с 13-годишна история на пазара може да се похвали с над 40% спонтанна и над 86% подпомогната познаваемост сред всички потребители. Вярвам, че сме намерили точния път към нашите клиенти и сме изключително горди, че в началото на октомври комуникационната платформа на "Изи Кредит" - "Добри заеми - добри приятели" - беше отличена с второ място в престижния конкурс на БАР в категория "Активация на марка". Да не забравяме, че в групата имаме и изключително динамично развиващите се "Вива Кредит" (6 години на пазара и над 15 хил. активни клиенти) и "Бяла Карта" (5 години на пазара и близо 100 хил. клиенти), с които обхващаме все по-широка таргет група клиенти.

- Колко и какви компании включва групата ви?
- Нашата група притежава 14 лиценза и/или съответните разрешителни, регистрационни вписвания в регулаторите на пет държави от Източна и Централна Европа. Дейността, която извършват по-голямата част от компаниите ни, е потребителско кредитиране, но също имаме и компании, занимаващи се с кредитиране на малкия ("Финтрейд") и средния ("Проспект Кепитъл") бизнес. Групата ни има и платежна институция, оперираща на полския пазар, както и е учредител на фондация с основна дейност образование. Голяма гордост за групата ни е технологичното ни звено Smart IT - екип от млади и енергични ИT хора, занимаващи се основно с изграждането и поддръжката на финтех софтуерите, с които работят финансовите институции в MFG.
По отношение на продуктите ни - клиентските предложения от "Изи Кредит", "Вива Кредит" и "Бяла Карта" са известни на всички. Сравнително нови и интересни проекти на нашата група са корпоративните кредити за средния бизнес, предлагани от "Проспект Кепитъл", както и възможността за инвестиции, която даваме чрез платформата за P2P инвестиции  iuvo. Друг интересен и амбициозен проект е кредитната карта А1, която е съвместен продукт между А1 и "Аксес Файнанс".
Освен България пазарите, на които оперираме, са Румъния, Украйна и Полша, като с нестихващ интерес гледаме към Азия, Африка и Южна Америка.

- Колко е голямо портфолиото ви от клиенти и кой е вашият начин да печелите тяхното доверие?
- Активните клиенти на нашата група са над 330 хиляди. Това, с което успяваме да ги спечелим над 13 години, са прозрачността, достъпността и уважението както към клиента като личност, така и към неговите потребности. Винаги сме се стремили да бъдем при клиентите си там, където на тях им е удобно, и във всеки един момент от техния живот - добър или не чак толкова, в който те се нуждаят от финансова помощ. Не е тайна, че това може да се постигне само с наличието на мотивиран екип от професионалисти, каквито компаниите от нашата група се стремят да привличат, изграждат и задържат постоянно.

- Физическите лица или бизнесът са по-активни при търсенето на финансиране през последните месеци и с какво се обяснява това?
- Корпоративното ни кредитиране е линия, която развиваме сравнително отскоро, и затова трудно бих могла да се ангажирам с анализ на пазарни тенденции. По отношение на физическите лица не бих казала, че има някаква промяна в търсенето при тях. Пазарът е сравнително спокоен и някаква динамика, освен обичайната сезонност, не се наблюдава.

- Вие работите с два основни капитала - пари и хора. Кое е голямото различие при тяхното управление и с какви HR политики набавяте нужните ви кадри?
- Да, често чувам, че е трудно да се работи с пари или че е трудно да се работи с хора. Ние работим и с пари, и с хора. Управлението на пари е донякъде сравнително лесно, ако имаш в екипа си няколко добри професионалисти. Когато обаче става въпрос за хора и когато техният брой е голям - групата ни има над 6000 служители и сътрудници, - тяхното управление определено е предизвикателство. В нашата група от компании се стремим да поощряваме предприемаческия дух, който всеки един от нас носи. Ние не само работим с умовете на нашите хора, но и с техните сърца. Чуваме идеите им и им даваме шанс и възможност за бърза реализация, надскачане на позициите и преминаване в различни сфери на развитие. Рискуваме с ранно промотиране на хора, давайки им шанс да разгърнат потенциала си. Обучаваме се от най-добрите професионалисти, следейки непрекъснато и най-новите световни тенденции. За да изпълним амбициозните си планове, привличаме и едни от най-опитните и квалифицирани експерти.

- Каква ще бъде 2019 г. и коя ще бъде вашата конкурентна стратегия през идната година?
- Надявам се, че за всички ни наближаващата 2019 г. ще бъде по-добра, по-щастлива и по-благополучна. Вярвам, че ще можем да я посрещнем спокойно, доверявайки се на екипите от професионалисти, които сме успели да изградим през годините и на които ще разчитаме за успешното развитие и посока на бизнеса си в бъдеще. Ако в MFG успеем да допринесем в това да върнем в България качествени хора, които да прилагат опита и знанията си тук, ще съм особено горда. Вярвам, че това е постижимо, и ще работя усилено в тази посока. Компанията ни има нужда от добре образовани и високомотивирани хора, които имат амбицията и куража да се развиват в България, които не се страхуват да поемат предизвикателствата и изключителната динамика във финансовата сфера и които със своята енергия и креативност ще помогнат на една 100% българска компания да запази лидерската си позиция на родния пазар и да се наложи на всеки един пазар, в който реши да оперира!
И през 2019 г. в MFG ще продължим да поставяме клиента и служителя в центъра на своите активности, твърдо вярвайки, че те са нашата основна ценност. Ще продължим да търсим още по-технологични, достъпни, бързи и удобни начини, с които да се доближим до клиента и да отговорим на неговите нужди.