Центърът за изследвания и разработка в комплекса на Huawei в Шенжен
Центърът за изследвания и разработка в комплекса на Huawei в Шенжен

По всички възможни критерии технологичният гигант Huawei Technologies е напът да изпрати една много успешна година. През август дойде новината, че производителят на смартфони е изпреварил по продажби Apple, за да застане на втора позиция веднага след настоящия лидер на пазара Samsung. Картината се допълва от поредицата успешни продуктови премиери на компанията през 2018 г., увенчани със старта на впечатляващия флагмански модел Mate 20 Pro. В резултат мнозина наблюдатели заговориха за амбицията на Huawei да се превърне в пазарен и технологичен лидер при смартфоните.
Неотдавна главният изпълнителен директор на Huawei Consumer Business Group (HCBG) Ричард Ю потвърди известната си прогноза, че Huawei ще стане световен лидер на пазара най-късно през 2020 г. Тази непринудено изказана заявка за пазарна доминация би изглеждала като проява на арогантност за всеки незапознат с историята наблюдател. Истината е, че ако съдим по фактите от миналото, както и по актуалните тенденции, прогнозата на Ю има голям шанс да се превърне във факт. Дори само текущите пазарни развития сочат в тази насока. Факт е, че през 2018 г. Huawei е напът да отбележи годишен ръст в доставките на смартфони от 31%.
Преди всичко архивите сочат, че самоуверените прогнози на Ричард Ю имат "навика" да се сбъдват. През февруари 2016 г. той спокойно заяви, че в рамките на три години Huawei ще задмине Apple, за да стане вторият по големина производител на смартфони. Неговите прогнози дори започват да изглеждат леко консервативни. През 2016 г. той предвиждаше второ място за Huawei през 2019 г., както и лидерство през 2021 г. Както вече споменахме, първата част от "обещанието" на Ю вече стана факт през 2018 г., а завладяването на върха е планирано най-късно за 2020 г.
Ако се върнем по-назад в миналото, ще открием една още по-интересна прогноза на Ю. По време на Световния мобилен конгрес в Барселона през 2012 г. шефът на HCBG прогнозира, че в бъдеще на пазара за смартфони ще оцелеят не повече от 3-4 големи играча, като Huawei ще е един от тях. По това време малцина знаеха, че китайският производител на телекомуникационно оборудване изобщо произвежда смартфони. "Скандалното" предвиждане на Ю днес е житейски факт, поне що се отнася до флагманските телефони. Според IDC играта при най-високия клас смартфони, с цена над 700 долара, е между едва три играча - Apple, Samsung и Huawei. В по-широк контекст на пазара освен категорията "други" се включват още два китайски производителя.
Нека видим голямата картина на нещата, като погледнем към историята. Преодоляването на трудности и настъпателният дългосрочен растеж са типични за Huawei от самото начало. Компанията е основана през 1987 г. в град Шенжен от бившия военен инженер Рен Женфей с капитал, равняващ се на около 3500 долара. От самия старт неговата цел е разработката на оригинални продукти. Инвестициите на Huawei в изследвания и разработка (R&D) започват със създаването на първите собствени телефонни комутатори (суичове) в невзрачния първи офис на компанията. От този момент и до днес тя неотклонно поставя приоритет върху технологичните иновации. През последното десетилетие Huawei влага двуцифрен процент от своите приходи в разработка, като традиционно присъства в топ 10 на световните компании по R&D инвестиции (9,45 млрд. долара през 2016 г.) и по брой регистрирани патенти. През 2017 г. гигантът от Шенжен е на първо място с общо 2398 подадени заявки за патент в Европейския патентен офис. Резултатът е, че днес компанията е технологичен лидер в областите комуникационно оборудване, 5G, изкуствен интелект и авангардни чипове.
Компанията от "китайската Силициева долина" влезе на пазара за смартфони със собствен брандиран продукт едва през 2010 г. със скромния Android модел Huawei IDEOS. По това време Huawei вече бе водещ глобален производител на телекомуникационно оборудване (номер 1 от 2012 г.). При това обаче е факт, че преди 8 години Huawei навлезе на пазара за смартфони като практически неизвестен аутсайдер, продаващ "бюджетни" модели при свирепата конкуренция от силни и утвърдени играчи. През изминалите години компанията проправи пътя си нагоре последователно и с нарастващо самочувствие. Този успех е факт въпреки огромните трудности, сред които е например пренаситеният пазар за смартфони през последните години. Още по-впечатляващо е, че Huawei успя да стане втори в света производител въпреки факта, че на практика няма достъп до един от най-големите световни пазари (американския) по политически причини. Една от безспорните характеристики на компанията от Шенжен е почти феноменалната способност да навлиза на нови пазари, на които е била практически неизвестна до момента. Показателна е скоростта, с която Huawei завладя Стария континент от момента, в който нейните смартфони навлязоха мащабно на континента чрез договори с мобилни оператори през 2015-2016 г. За първите девет месеца на 2016 г. компанията удвои пазарния си дял в Европа до 12%, превръщайки се в основен играч на повечето европейски пазари.
В допълнение на непрекъснатото преодоляване на предизвикателства и на акцента върху технологичните иновации успехът на Huawei има и трета, "тайна" съставка. Това е уникалното предложение на компанията във всичко, което прави - възможно най-високото качество на пазара на ниска цена (но не най-ниската). При това очевидната стратегия на компанията е да подобрява въпросното уникално предложение, като повишава качеството. Huawei постига този ефект с непрекъснатото въвеждане на "смислени иновации" във всеки нов модел - нововъведения, които улесняват живота и подобряват изживяването на потребителите.
Ако се върнем на смелите прогнози на Ричард Ю, факт е, че през 2012 г. малцина ги взеха насериозно, а през 2016 г. бяха посрещнати със скептицизъм. По това време Huawei все още не бе изградила репутация като производител на впечатляващи флагмански модели. Тези предизвикателства са в миналото в резултат от сериозна пазарна експанзия с успешни продуктови премиери и мащабни маркетингови кампании. Днес Huawei е водещ престижен мобилен бранд със забележителен глобален дял от 16,4% на пазара за смартфони с цена над 500 долара (по данни на GfK).
Другата сериозна разлика с 2016 г. е, че днес, когато Ричард Ю направи смела прогноза, всички, особено конкурентите, слушат внимателно.