Продажбите на българско вино в най-многолюдната държава на света не надхвърлят 5 млн. долара, толкова са и на етеричните масла
Продажбите на българско вино в най-многолюдната държава на света не надхвърлят 5 млн. долара, толкова са и на етеричните масла

Китай е толкова голям, че перспективите за необятните му пазари и огромни валутни резерви, които сякаш само чакат да бъдат превърнати в чуждестранни инвестиции, лесно може да създадат нереалистични очаквания. Особено в малка страна като България. Затова, преди да обсъдим възможностите, нека първо разгледаме фактите.
Не е изненада, че България има солиден търговски дефицит с Китай. По данни на UNCTAD (поделението на ООН за търговия и развитие) през 2017 г. той възлиза на 530 млн. долара, а общо за последните десет години минусът е 6,3 млрд. долара. Все пак износът ни за Китай също не е малък - 720 млн. долара за 2017 г.
За съжаление, китайците не купуват от нас стоките, с които се гордеем. Най-важен експортен артикул е медта (515 млн. долара), която заедно със скрапа и някои руди формира 83% от износа ни за Китай.
За сметка на това България внася китайски стоки сякаш по каталог: медикаменти, гумени патета, кухненски прибори, бойлери, машинни инструменти, катодни тръби (някой спомена ли нещо за мед?), превозни средства и ремаркета, мебели, куфари, бебешки колички, фотоапарати… Както и да ни звучи това, Китай купува от нас суровини, преработва ги в огромните си заводи и ни продава обратно готови продукти.