КРИСТОФ ДЕ МИЛ започва кариерата си в КВС Груп през 1995 г. След придобиването на Обединена българска банка от белгийската финансова група KBC Груп през юни 2017 г. става член на УС и изпълнителен директор "Финанси" на ОББ.
КРИСТОФ ДЕ МИЛ започва кариерата си в КВС Груп през 1995 г. След придобиването на Обединена българска банка от белгийската финансова група KBC Груп през юни 2017 г. става член на УС и изпълнителен директор "Финанси" на ОББ.

- Господин Де Мил, кой е ключовият фактор, за да може една компания да налага тенденциите в своя сектор?
- В днешно време компаниите, които приоритетно се фокусират върху дигитализацията и иновациите, налагат и ще продължат да налагат тенденциите. Клиентите искат да сме близо до тях, да прилагаме персонализиран подход, да сме на разположение 24/7 чрез всички канали и да им предлагаме всеобхватно изживяване. Необходимо е компаниите да са готови да променят, опростят и дигитализират процесите и системите. Необходими са също значителни промени по отношение на персонала, за да бъдат привлечени служители иноватори, които да разчупят установения модел на мислене.

- Как ще изглежда банката на бъдещето и къде виждате ОББ след 10 години?
- Скептиците вероятно биха се запитали дали изобщо в бъдеще банковите услуги ще се предоставят от банките. Все пак смятам, че банките ще запазят сегашните си предимства на стабилни, силно регулирани и надеждни доставчици на пълен набор от финансови продукти и услуги чрез различни канали. Освен това банките ще засилят работата по иновациите - ще бъдат предлагани все повече дигитални услуги (вероятно чрез решения, създадени от компании за финансови технологии или в партньорство с тях), докато в клоновата мрежа клиентите ще се срещат лице в лице със своя доверен банков консултант, който да им даде професионален съвет във връзка с по-сложни услуги.


- Мобилните приложения в различни сектори все повече се превръщат в място, където клиентите получават множество услуги "на едно място" в реално време. Тази тенденция ще обхване ли и мобилното банкиране?
- Убеден съм в това. На клиентите им е омръзнало да боравят с хиляди приложения. Според скорошно проучване, проведено от Gartner, над 40% от хората не са сваляли нови приложения през последните 12 месеца. Клиентите искат услугите да са дигитални, като все повече търсят платформи и приложения, където да получават много услуги "на едно място". Без съмнение тази тенденция ще обхване и приложенията за мобилно банкиране - в противен случай има риск те да не съответстват на очакванията на клиента. Ето защо ние в KBC Груп, например в Белгия, вече предлагаме на клиентите си да купят билети за градския транспорт и билети за паркинг директно чрез приложението за мобилно банкиране.

- Как се справяте с управлението на трансформацията в ОББ във връзка с дигитализацията?
- Промяната на системи и процеси и добавянето на нови дигитални решения струва скъпо и изисква доста усилия. Това обаче не е невъзможно. По-трудната част е да се промени отношението на хората. ОББ като банка инвестира в назначаване на млади служители, които разбират от високи технологии, но инвестира още повече в това да обучава и направлява настоящите ни служители, за да мислят и действат по различен начин. Организираме обучения и имаме вътрешна лаборатория за иновации. Все пак знаете, че е доста по-трудна задача да се променят старите навици и начини на работа, наслоявани с години. Когато обаче стане видимо, че промените започват да се случват отвътре, това показва, че сме на правилния път, и носи много повече удовлетворение.