Компанията дава фокус върху ценностите, но средата се създава от хората
Служителите ни разполагат с 60 часа годишно за подпомагане на каузи по свой избор, споделя Майя Пейчева-Такева, мениджър „Човешки ресурси“ на Hewlett Packard Enterprise за България

- Госпожо Пейчева, кои са CSR политиките на Hewlett Packard Enterprise?
– HPE е социално ангажирана и дейна корпорация. Нашата мисия е да създаваме и трансформираме технологии, чрез които допринасяме за устойчивото развитие на икономиката. Компанията активно подпомага социалното и екологичното състояние на бизнеса и обществото с цел подобряване качеството на живот.
Екипът в България се гордее със своите локални групи от служители, които изцяло на доброволчески начала подпомагат много благотворителни каузи. Една от тези групи е The Cause. Чрез тях компанията си партнира с над 50 неправителствени организации, сред които „Тротоара“, TimeHeroes, „Заедно в час“, „Нулев отпадък – България“ и много други сдружения и училищни заведения от цялата страна.
От повече от година всички офиси на HPE в България се отказаха от употребата на пластмасови чаши и прибори. През последните месеци се провеждат семинари и работни срещи на тема „Живот без отпадъци“. Отскоро на територията на офиса организираме и фермерски базари, които предлагат на служителите биохрани, домашно приготвени продукти и козметика, като същевременно подпомагаме българските производители. Ценното в случая е, че не само компанията, но и служителите активно търсят и предлагат нови партньорства и влагат своята енергия в различните социално ориентирани активности.
– За вас пряка или косвена е връзката между социалната ангажираност на бранда и HR мотивацията на служителите?
– Категорично пряка. Компанията може да бъде както спънка, така и катализатор за начина, по който хората се отнасят към работата и социалните си ангажименти. Ето защо всеки HPE служител разполага с 60 часа годишно за подпомагане на избрани от него каузи. Само през 2018 г. нашите служители са инвестирали над 8 хил. часа в различни социални инициативи. Наскоро компанията анонсира и своята най-нова програма Work That Fits Your Life, част от която е така нареченият Wellness Friday – всеки втори петък от месеца всички служители разполагат с 3 часа свободно време в края на работния ден, което да посветят на лични цели. Може да бъдат със семействата си, да се отдадат на своето хоби, почивка, обучение или друго, решението е изцяло тяхно.
– По какъв начин въвличате директорите и ключовите мениджъри в CSR кампаниите?
– Независимо дали говорим за директори, мениджъри или служители, начинът е един и той се случва по естествен път. HPE не налага своите възгледи на служителите, а им предоставя платформа с много на брой възможности, както и необходимото време и подкрепа. Ценностите, с които живеем в HPE, идват отвътре, не отвън.
– Кой е работещият принцип, който следвате, когато решавате да предприемете една или друга CSR инициатива?
– Не се ограничаваме в даден сектор, а инвестираме ресурси там, където знаем, че можем да бъдем полезни. Инициативите ни са много разнообразни – почистване и облагородяване на зелени площи, работа с деца и възрастни в неравностойно положение, осигуряване на помощ за хора в нужда и такива със здравословни проблеми, организиране на платени стажове и програми за различни възрастови групи от ученици и студенти до хора от възрастовата група 55+. И не на последно място – отнасяме се с любов към животните, дори имаме свой „домашен любимец“ – хипопотама Норман, на който всеки може да се порадва в Софийския зоопарк. След всяка инициатива правим равносметка дали сме постигнали поставените цели и обсъждаме какво да подобрим, за да сме още по-полезни следващия път. Множеството отличия, с които HPE България и наши служители са били награждавани през годините, са неоспорим факт, че вървим в правилна посока. Само през последните няколко месеца бяхме отличени с благодарствени плакети за цялостен принос от „Нулев отпадък – България“, TimeHeroes, Jamba Change Agent, Техническия университет, средни училища и други.
– В кои HR аспекти поддържането на многообразието (diversity) е предизвикателство и за кои имате добри примери, които може да споделите с нашите читатели?
– HPE България успешно партнира и участва в кампании на различни организации и инициативи като Pride, който подкрепихме за втора поредна година, форума Diversity Pays Off, партньорство с GLAS и Single Step и много други. Партнираме със Съвета на жените в бизнеса в България, чийто член на управителния съвет съм и самата аз, като допринасяме към вече утвърдената Лидерска академия с обучения и експертиза. В началото на 2019 г. бяхме наградени от Българския форум на бизнес лидерите за наш съвместен проект – „Форум: Жените таланти в бизнеса – Невероятната ТИ“, воден от вътрешнокорпоративната HPE група Women@Work. Друга цел на вече споменатата програма Work That Fits Your Life е да осигури подкрепа и комфорт за служителите по време на майчинство, бащинство, както и за тези, достигнали пенсионна възраст.
Имаме правилните ресурси да подпомагаме многообразието и в много отношения сме пионери не само в ИТ индустрията, но и като цяло в корпоративната среда. За съжаление, достигането до отделните групи от хора понякога е предизвикателство – част от тях все още имат притеснения да заявят своите различия. Радваме се, че държавата също проявява ангажираност. Пример за това е въвеждането на квота за служители с различни възможности. Ние се отнасяме към подобни законови изисквания не като към задължение, а като към възможност да подпомогнем групите в нужда.
– Какво казвате на скептиците към кариера в корпоративния сектор, които смятат, че личността се обезличава в голямата структура и се слива с бизнес процесите?
– Компанията дава рамка и фокус върху ценностите, но средата се създава от хората в нея. В HPE следваме „Политиката на отворени врати“, която окуражава свободната и непосредствената комуникация между мениджърите на всички нива в организацията и служителите. За нас е важно всеки да се чувства свободен да изрази себе си, като предлага иновативни и креативни идеи относно работата, комуникацията, продуктите, услугите и инициативите, които имаме. Това води до още по-голяма удовлетвореност и за клиентите на HPE в световен мащаб, тъй като екипът в София доставя услуги до всички точки на света.
HPE е световен лидер в разработването и доставянето на високотехнологични решения и услуги. Отваря врати в България през 2006 г. През годините офисът в София се превръща в стратегически център, който предоставя на клиентите на HPE от цял свят отдалечени високотехнологични услуги, както и такива за планиране и логистика, бизнес анализи, ръководство и управление на проекти и други.