Иван Василев, снимка: Юлиян Донов

Ако трябва да обясните на начинаещи мениджъри как стигнахте дотук, как ще формулирате основните си правила?

Основното правило е, че няма правила! Ако човек се стегне в рамка, се изолира от околния свят, спира да получава и да учи уроци и закостенява. Важното е мениджърът да бъде буден, отворен, възприемчив и непрекъснато подобряващ се. Естествено, трябва да се съблюдават основни морални принципи, подробно описани в свещените книги, Глобалния договор на ООН и стандарта за бизнес етика на Българския форум за бизнес лидери.

Кой е мениджърският урок, който научихте по най-трудния начин?

Че с близки и роднини работа не се върши. Когато в бизнеса се намесят емоции, особено негативни, те бързо запълват пространството и вместо енергията да отива в полза на работата и фирмата, фокусът се измества в посока „ти уважаваш ли ме...?”.

Има ли граница в бизнеса, която никога не престъпвате?

Няма. Границите и бариерите не са константни и непрекъснато се променят. Следвам принципа, че каквото правиш, това ти се връща и е по-добре човек да не се поддава на дребните изкушения на егото и да спи спокойно.

Как мотивирате хората, с които работите?

Предизвиквам ги! Някой да стои и да чака друг да го мотивира е, общо взето, вреден модел. Всеки трябва да е наясно с мисията на фирмата, за която работи, и ходейки на работа, това да го мотивира. Естествено, винаги има какво да се подобри и това е призвание не само на мениджърите, но и на всеки служител в компанията – да участва активно в процесите за просперитета на компанията. А конкретно в момента в TNT мотивираме себе си и клиентите си с колелета Get Green.

Откъде се учите на мениджмънт?

От живота. Има толкова книги, курсове и университети, които учат на мениджмънт, че ако той можеше да се научи оттам, по земята щяха да крачат предимно изпълнителни директори и мениджъри.

Има ли мениджмънтът (български) национални особености?

Този въпрос ми напомня на култовия руски филм „Националните особености на руския лов и риболов”. Доскоро мениджмънт в България се характеризираше с негативизъм, комплекси и суета, което е нормално явление за постсоциалистическо общество без традиции в бизнеса. Радващо е, че вече все повече фирми използват правилни управленски модели, доказателство за което е и успехът, на който се радва конкурсът на сп. „Мениджър”.

Как ще изглежда мениджърът през 2020 година?

Без вратовръзка, на „ти” с колегите си, каращ колело или еко автомобил до работното си място, мотивиращ и вдъхновяващ. А тъй като това ще е след 2012 г., възможно е да владее телепатия и да мести предмети с мисъл.

Какво научихте от кризата?

Че кризата е шанс. Успяхме да увеличим оборота си с 14% при свиващ се пазар, да не съкратим нито един служител, да увеличим заплати и бонуси и като краен резултат да подобрим печалбата си с 44%.

Списание „Мениджър” прави мозъчна атака „Икономиката след кризата. Къде ще сме ние?”. Кои ще са водещите тенденции през следващото десетилетие и как България може да се впише в тях?

България има „предимството” да е една от най-неразвитите икономики в Европа, което я прави „страната на неограничените възможности”. В един момент миграцията на българи към чужбина ще се обърне, ще започнат да се връщат, знаещи и можещи. Страната ни ще се възползва от географското си местоположение като основна транспортна връзка между Изтока и Запада, както и от уникалните си природни дадености, ще се развие като дестинация за екологичен туризъм и производител на екопродукти.

Кой е най-големият проблем на българския бизнес? Как и кога ще се реши?

Устойчивото развитие. Българинът е „програмиран” да бъде „герой за един ден” или „мъченик за цял живот”. Трудно му е да ходи всеки ден на работа, да я обича и да се стреми да я подобрява. Това ще се разреши, когато осъзнаем, че работата не е само за баламите, а като я вършим по-добре всеки ден, помагаме първо на себе си, след това на близките си, и като цяло – на държавата ни.

Оптимист ли сте – накъде върви България?

Да, оптимист съм. Въпреки многото оставащи области за подобрение, знаците, идващи от Европа, и положителните оценки са окуражаващи. България като част от ЕС изповядва европейски ценности и модел на развитие и е обречена на успех!

Какво трябва да се промени, за да започнат българите да харесват богатите и успели хора?

Ха, трудна работа... Трябва да се променят ценностите на обществото - отрицателното нарицателно „чорбаджия” да се изравни по съдържание с бляскавата чуждица „мениджър”!

Защо участвате в конкурса „Мениджър на годината”?

Не исках да прекратя с две участия, а с три - за късмет! Като мениджър в успешна компания, която четвърта година е номер 1 в индексите за устойчивост на Дау Джоунс, смятам, че можем да сме полезни с доказани положителни бизнес практики и социалноотговорно поведение като корпоративен гражданин на страната ни и света.

Защо трябва вие да спечелите?

Кой е казал, че трябва? Както винаги, последната дума ще е на „Делойт” и на резултатите от тяхното изследване. Когото и да изберат - ще е достоен.

Разкажете за себе си извън работата. Какво ви прави щастлив?

Вярвам в максимата, че на човек му трябва малко, за да е щастлив. Зареждам батериите си при контакт с природата, за съжаление напоследък главно чрез National Geographic. Обичам екстремните спортове като рафтинг, карате, езда – те разширяват границите на собственото ни опознаване и в крайна сметка ни правят по-добри.

Иван Василев е управител на „ТНТ България” от създаването на компанията през 1996 г. От това лято управлява и „ТНТ Експрес Словения”. Роден е на 21 октомври 1963 г. в София. Завършил е в УНСС „Икономика на транспорта”, има следдипломна квалификация по мениджмънт в британския университет “Warwick”, има специализации по мениджмънт, лидерски умения, управление на качеството, бизнес журналистика. Кариерата си започва в „Деспред”. През 1991-1996 г. е директор и акционер на „Балкан куриер”. Има дъщеря и син. През 2008 г. и през 2009 г. Иван Василев бе сред финалистите на конкурса “Мениджър на годината”.

„TNT България” предлага експресни транспортни услуги, които осигуряват доставка на документи, колети и карго товари за и от чужбина. Част е от TNT (Thomas Nationwide Transport), която има най-развитата сухопътна и въздушна мрежа за доставки в Европа и Азия. В двете й подразделения – TNT Express и TNT Post, работят почти 160 000 човека, които обслужват над 200 страни. „TNT България” се стреми да бъде социалноотговорна компания. През 2007 г. започна инициативата “Стигни навреме, карай колело”, чиято цел е да намали трафика в София и излъчването на вредни емисии. Продължението от юни 2010 г. е „Мини на чисто, мини на колело”.

Интервюто взе Димитрана Александрова