Моменти за милиони

публикувано: 21/12/2012 - 01:11 | | коментирай сега
Моменти за милиони

Ан Бейбър и Лин Уеймон, специално за "Мениджър"*

Умелите специалисти по нетуъркинг превръщат всяко професионално и социално събитие, на което присъстват, във възможност да разширят кръга си от контакти. Занимавате ли се с професионални организации, доброволческа дейност, граждански инициативи? Знаете ли как да се възползвате максимално от тези възможности?

Съсредоточете се първо върху трите "Моменти за милион долари", които се случват отново и отново в рамките на бизнес и социалните събития. Наричат ги така, защото създаването и управлението на бизнес контактите не само може да повлияе на вашата кариера, но и да добави значителна стойност към крайния резултат.

Повечето хора не успяват да управляват тези моменти. Те се замотават, разчитайки най-вече на утвърдените ритуали по време на такъв вид срещи, които всички добре познаваме. Но, истината е, че тези ритуали са остарели и в действителност могат да препречат пътя към изграждането на ползотворни взаимоотношения. Тук и днес по-правилно е за започнете да изграждате своята мрежа от контакти далновидно.

Началото

Първият момент идва, когато се ръкуваме и се представим с имената си. Развийте способността си да запомняте имената на другите хора и – също толкова важно - научете се как да представяте собственото си име.

Следващия път, когато сте на събитие, в което има условия за нетуъркинг, наблюдавайте как се представят хората. Почти всички се справят за по-малко от шест секунди!

Можете да направите много за шест секунди: Да изпратите факс. Да духнете свещите на тортата за рождения си ден. Да си купите билет за лотарията. Но едно от нещата, които не можете да направите за шест секунди, е да накарате някой да научи името ви и в същото време вие да научите неговото.

Така че не бързайте.

За да научите името на някого, направете следните три неща:

Повторете го. След като другият човек си каже името, повторете първото му име в поздрава си. Кажете "Здравей, Тереза. Приятно ми е да се запознаем".

Попитайте нещо за името или просто го коментирайте. Може да попитате как се изписва: " Със "з" ли се пише?

Попитайте отделно за фамилното име. Можете да кажете: "Бихте ли повторили фамилното си име."

 За да представите успешно името си на другите, така че и те да го запомнят, направете следните три неща:

Повторете първото си име два пъти. Кажете: "Аз съм Боб. Боб Торвет."

Кажете двете си имена ясно и отчетливо. Не ги сливайте.

Осигурите на хората лесен начин да си спомнят името ви. Кажете: "Това е като „Корвет”, но с "Т".

 За първоначалното запознаване често хората казват: "О, аз просто профучах през тази част, за да стигна до съществените неща." Но, в нетуъркинга имената са "съществените неща". Докато не научите нечие име и не се постараете човекът да научи вашето, не може да очаквате да започне изграждането на взаимоотношения. Иначе казано, откажете се от шест-секундния подход. Разменете си имената по ефективния начин.

Как сте?

Вторият от "Моменти за милион долара" идва, когато зададете на някого неизбежния въпрос: „С какво се занимавате?” От отговора на този въпрос зависи дали веднага ще започнете интересен и продуктивен разговор или просто ще поскучаете заедно известно време.

Какво обикновено отговаряте, когато някой ви зададе този въпрос?

Казвате ли длъжността си? "Аз съм президент на Клийвър & Асошиейтс". Или казвате къде работите? Работя в Големия градски център за очни болести. Споменавате вашата индустрия? "Работя в областта на здравеопазването." "С продажби." Или си казвате професията? "Администратор съм."

По един от тези начини постъпват повечето хора. Но не бива да го правите и вие! Това не са ефективни отговори.

 Вместо това, кажете това, което искате да запомнят за вас, придружено с един бърз пример, който да представи работата ви.

Не казвайте: "Аз съм интериорен дизайнер." Вместо това разкажете: "Помагам на хората да получат най-добрата сделка за офис мебели и да ги подредят така, че да реализират максимална производителност. Миналата седмица работих за новосъздадена компания (може да кажете името й, ако желаете.), която трябваше да организира своето офис пространство. Мебелите бяха доставени в един ден, а на следващия офисът бе готов. "

Подгответе си няколко отговора на въпроса " С какво се занимавате?", така че да подчертаете своите умения и таланти (вашата компетентност) и да изградите образ на надежден човек (вашият характер).

За какво ще говорим?

Третият от "Моменти за милион долара" се случва точно преди разговора за времето. Има пауза, в която вие и събеседникът ви се опитвате да намерите тема, която да е интересна и на двама ви. Този "момент" настъпва и когато чуете въпроса "Какво ново?". Ако отговорите с "Нищо, какво ново при теб?", пропускате възможността.

Трябва да се подготвите да бъдете спонтанни. Всеки път избирайте какво искате да споделите в разговора- ентусиазъм, ресурси, експертни мнения, съвети. Тогава слушайте внимателно. Бъдете нащрек за нуждите на другите, така че да съумеете да предложите идея, въведение, съвет. Например, ако човекът отсреща сподели, че търси много специален подарък за важен клиент, можете да му препоръчате компания за осигуряване на VIP-подаръци, с която работите и сте доволни.

Бъдете готови да говорите и за нещата, които искате да намерите, да научите или с които искате да се свържете. Когато някой каже: "Какво ново?", отговорете: "Добавям аудио към моя сайт. Слушали ли сте нечий сайт?

Вместо да разчитате на стари, изтъркани теми, създайте свой собствен списък от тематика. Бъдете готови да дадете, но и да намерите това, което ви трябва, или искате. По този начин вие винаги ще имате продуктивни и интересни разговори, които насърчават отношенията ви с вашия партньор.

Когато се възползвате от "Моментите за милион долара" и ги използвате, за да изградите взаимоотношения, които да са ползотворни в бъдеще, ще усетите как ви се отплащат уменията да създавате и поддържате контакти. Това е начин да превърнете нетуъркинга в изкуство, а не в случайност.

 --------------------------------------------------------------------------------------

Ан Бейбър и Лин Уеймон управляват компанията Contacts Count, национална консултантска и обучителна компания, която се специализира в бизнес и професионален нетуъркинг, и развитие на на кариерата. Съавторки са на шест книги, последната от които е: Make Your Contacts Count: Networking Know-How for Business and Career Success (2007, AMACOM). Обученията им са лицензирани от компании от Fortune 500.

 

Коментари


Публикуването е достъпно само след вход с facebook акаунта ви.